Hlavní navigace

Je lepší bydlet v hotelu, nebo u někoho doma? Počet hvězdiček nemusí znamenat nic

Sdílet

Při cestování máte v současné době mnoho variant, jak se ubytovat. Kromě klasických hotelů či hostelů se můžete například ubytovat i u někoho doma, ať už za úplatu či bezplatně.

Bezplatná varianta, tedy tzv. couchsurfing znamená, že se vás někdo místní ubytuje například ve svém obývacím pokoji na gauči. Za tuto službu nebude chtít peníze, ale například nějakou protislužbu. Pomůžete s úklidem, uvaříte apod. Tato varianta je populární hlavně u mladých lidí.

Stále oblíbenější je také služba AirBnB a jí podobné. Zkratka AirBnBpůvodně znamená nafukovací matrace se snídaní. Nabízejí ji často lidé, kteří mají nevyužité nemovitosti, ať už domky, chatky či byty, nebo mají volný pokoj a chtějí si přivydělat. Za poplatek vám tedy umožní využívat dané prostory. Komunikace probíhá přes webové stránky zprostředkovatele, který si z plateb strhává určitou provizi, za to ale pojišťuje případné škody a pomáhá při problémech, vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Při vybírání ubytování se vždy vyplatí prověřit si daný hotel či soukromého ubytovatele, například prostřednictvím recenzí. V případě hotelů se pak mnozí orientují i podle počtu hvězdiček. Ty ale nemají žádná závazná pravidla a pod tříhvězdičkovým hotelem se může skrývat pohodlné zařízení se špičkovými službami, ale také jen trochu lepší ubytovna.

Na vině jsou chybějící závazné standardy a mnohdy také stáří hotelu. Co v 70. letech byla špička, už neodpovídá dnešnímu standardu. Co by měl znamenat konkrétní počet hvězdiček, se sice snaží sjednotit iniciativa Hotelstars Union, která byla přijata v patnácti evropských zemích, ale i mezi nimi se dají najít rozdíly. Například v Polsku či Nizozemsku je dodržování těchto standardů zákonem nařízeno, v Německu či Velké Británii se jedná pouze o doporučení. Problém je i v tom, že iniciativa se neujala v oblíbených středomořských destinacích a zdejší hoteliéři tak nejsou ničím vázáni. Středomořské hotely často nesou v označení o hvězdičku či dvě více, než by odpovídalo jinde zažitým standardům, upozorňuje Lukáš Zelený. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 6. 2018 6:46

    Patrik Chrz

    Hlavně hvězdičky uvádějí ROZSAH služeb a ne jejich kvalitu. Chcete mít 4 hvězdičky? Tak to musíte mít na pokoji pevnou telefonní linku. Nikoho ale nezajímá, že si hotel účtuje několika set procentní marži na hovorném a hosté to téměř nevyužívají, když zavolat si z mobilu je často levnější a vždy pohodlnější.
    Stejně tak nemusí někdo využít televizi (je tam - tak dostanu hvězdičku, ale už se neřeší, že tam běží jen dva programy v místním jazyce), v některých zemích a ročních období nezáleží na tom, jestli je pokoj vybaven klimatizací (ale na hvězdičky to vliv má), stejně tak je celkem jedno, jestli má hotel vlastní restauraci, když je jich všude kolem dost (a třeba i kvalitnějších a levnějších).

    Pokud jde o jedno přespání na cestě, je to vcelku jedno, při delším pobytu jsou snad jediným relevantním zdrojem informací recenze dřívějších klientů, i když 100 % se na ně spolehnout, samozřejmě, nedá.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).