Hlavní navigace

Jaké požadovat odškodné za zkaženou dovolenou?

Gabriela Hájková

Těšili jste se na dovolenou a místo toho se nemůžete dočkat rodné domoviny? To, abyste získali vše, za co jste zaplatili, je odpovědností cestovní kanceláře. A sem byste také měli směřovat svou reklamaci zájezdu se žádostí o kompenzaci, kterou je nutné uplatnit nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu. Jak byste ji ale měli stanovit?

Pomoci by vám mohl kodex kvality (ITQ kodex), který zavedla ERV Evropská pojišťovna a dnes se k němu hlásí 15 velkých cestovních kanceláří.

ITQ kodex zjednodušeně řečeno stanoví výši finanční kompenzace v případě nekvalitních služeb poskytovaných cestovními kancelářemi či jejich dodavateli. Jasně říká, na kolik peněz máte nárok v případě, že cestovka nesplní některé z poskytovaných nebo prokazatelně slibovaných služeb, uvádí zpráva ERV Evropské pojišťovny. 

Abyste měli co nejvyšší šanci s reklamací uspět, upozorněte na nedostatky hned v místě dovolené a před jejich případným odstraněním je zdokumentujte. Kompenzace se týkají celé řady nedostatků a jsou členěny do několika skupin (ubytování, stravování, služby delegáta, doprava atd.). Například za rozbitou klimatizaci dostanete slevu až 20 %, za zkažené jídlo až 30 % z ceny zájezdu, pokud tyto nedostatky trvaly po celou dobu zájezdu. V případě, že trvaly kratší dobu, jsou uvedené kompenzace poměrně kráceny, vysvětluje zpráva pojišťovny s tím, že nedostatky se hodnotí podle tzv. kompenzační tabulky.

Podle ITQ Kodexu zákazník dostane kompenzaci už ve chvíli, kdy pochybení CK dosáhne 1 %, je-li procentuální součet všech nedostatků vyšší než 50 %, má klient kromě slevy za problémový zájezd navíc nárok také na denní odškodné, uvedl Štěpán Landík z ERV Evropské pojišťovny s tím, že to začíná na tisícovce za osobu na den. Klienti, včetně dětí, ho dostávají za celou dobu trvání zájezdu, nikoli tedy pouze za dny, kdy problém trval, dodal.

Našli jste v článku chybu?