Spočítejte si...

Zavřít

Jak postupovat s náhradou škody, když vás polije číšník nebo jiný zákazník?

Nehody se stávají. Číšník vám omylem vylije kávu na nové bíle šaty nebo v obchodě někdo shodí lahev drahého červeného vína a vás tím polije od hlavy k patě. Prodejna či provozovna, ve které k nehodě došlo, je sice odpovědná za to, co se stane v jejích prostorách, ale ne neomezeně. Odpovědná je pouze za škody, které způsobí její zaměstnanci, nebo které mají původ v provozu prodejny. Není důležité, zda ke škodě došlo proto, že některý zaměstnanec zanedbal své povinnosti, a zda se škodě dalo či nedalo předejít. Provozovatel odpovídá za vše, co provozem své prodejny způsobí, i kdyby při své činnosti neporušil žádnou zákonnou povinnost, upřesňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

V případě, že vám však škodu způsobil jiný zákazník, jako v příkladu s drahým vínem, bude ale průběh jiný. Provozovatel prodejny neodpovídá a veškeré žádosti o náhradu škody musíte směřovat k viníkovi. Pokud se viník k uznání škody nemá, je situace o to složitější. Poškozený je oprávněn proti škůdci sám zakročit a přiměřeným způsobem si vynutit jeho součinnost. To ale platí jen pro případy, kdy je zjevné, že by pomoc orgánu veřejné moci přišla příliš pozdě, vysvětluje Lukáš Zelený. 

V praxi tedy smíte utíkajícímu viníkovi zabránit v tom, aby prodejnu opustil, než na místo dorazí policie. Ta ho následně může vyzvat k prokázání totožnosti. Pak záleží na tom, jestli má daný čin znaky trestného činu nebo přestupku. Vám však může policie pomoci získat informace, proti jaké konkrétní osobě můžete podat žalobu na náhradu škody.

Jaká smlouva se vám vyplatí na letní brigádu? Fio banka otevřela hypoteční centrum