Hlavní navigace

EU zakázala zeměpisné blokování u e-shopů. Zboží musí nabízet všem, ne jen vybraným zemím

Veronika Doskočilová

Pokud jste mívali problémy s tím, že jste si chtěli nechat něco zaslat ze zahraničního e-shopu, ale ten měl bohužel zablokovanou Českou republiku pro možnost nakupování, situace se pro vás možná mění.

V pondělí 3. prosince 2018 se totiž změnila legislativa a e-shopy ze zemí EU nově nesmí bránit spotřebitelům z jiných členských zemí, aby si u nich nakoupili. A to na základě evropského nařízení o zákazu neoprávněného zeměpisného blokování. E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny, uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nové nařízení sice samo o sobě neukládá obchodníkům povinnost dodávat zboží do jiných členských států, ale pokud se tak podnikatel rozhodne, musí dodávat nebo poskytovat služby všem zákazníkům z EU za stejných podmínek.

Další oblast, na kterou nařízení míří, jsou platby. V budoucnu tak nebude možné, aby obchodník z jiné členské země odmítl platbu kartou či převodem z účtu jenom proto, že jde o zahraniční platební transakci. Musíte ale platit měnou, kterou obchodník přijímá, takže je nutné dávat si pozor na převodní kurz.

Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno, uzavírá Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?