Nové úvěrové moratorium, v němž by lidé mohli hromadně žádat o odložení svých splátek, zatím vyhlášeno nebude. Dohodli se na tom zástupci České bankovní asociace (ČBA) s ministryní financí Alenou Schillerovou a ministrem obchodu a průmyslu Karlem Havlíčkem na svém včerejším (14. 1. 2021) online jednání. Podle informací ČBA banky za listopad a prosinec 2020 kladně vyřídily více než 80 % všech žádostí o individuální odklad splátek.
Z průzkumu České bankovní asociace, který probíhal mezi šesti největšími bankami na českém trhu v listopadu a prosinci 2020 vyplývá, že zájem o další odklad splátek úvěrů včetně hypoték je velmi nízký. Od podnikatelů dostaly banky v tomto období jen několik málo stovek žádostí o odklad. Budeme se na této platformě scházet pravidelně. V případě, že by se okolnosti významně změnily, budeme jednat o obnovení úvěrového moratoria, které se na jaře velmi osvědčilo a pomohlo tisícům českých firem,
říká Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu.
V případě fyzických osob šlo o tisíce žádostí. Více než 8 z 10 z nich přitom vyřídily banky kladně, ve zbývajících 20 % se zpravidla jednalo o žádosti s nedoplněnými podklady. Naprostá většina klientů se po ukončení moratoria bez potíží vrátila 1. 11. 2020 ke splácení odložených úvěrů. Banky situaci pečlivě monitorují a vyhodnocují opatření vydaná v souvislosti s pandemií, jakožto i jejich funkčnost a dopady nejen na finanční sektor, ale celou ekonomiku. Za tímto účelem jsme v pravidelném kontaktu s představiteli vlády ale třeba i Hospodářskou komorou a dalšími podnikatelskými organizacemi,
objasňuje Tomáš Salomon prezident České bankovní asociace.
Tomáš Salomon současně připomněl, že v případě odmítnutí žádosti o individuální přístup ve splácení svého úvěru se klienti mohou obracet na ombudsmany svých bank nebo na Poradnu při finanční tísni zřízenou bankami, která už v minulosti pomohla statisícům dlužníků.
Situaci s odkladem splátek úvěrů a hypoték řeší Ministerstvo financí i s nebankovním sektorem. Z dat, které ministerstvo získalo od nebankovních institucí, co se přihlásily ke společensky odpovědnému přístupu ke klientům, vyplývá, že o odklad u nebankovních úvěrů požádalo do dneška jen necelé 1 % žadatelů, přičemž přibližně dvěma třetinám z nich bylo vyhověno.