Spropitné pro Čechy rozhodně není automatickou záležitostí. Naopak většina zastává názor, že personál si spropitné musí zasloužit. Nejčastěji tak obsluze necháváme 20 - 40 Kč bez ohledu na to, jaká byla výše útraty. Třetina dotázaných pak útratu zaokrouhlí na koruny. Zjistil to průzkum společnosti STEM/MARK pro společnost Storyous.
Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku. Co se týče výše spropitného, už si ale většina lidí není jistá. Obecné doporučení je 10 % z útraty. Pokud se vám v restauraci velmi líbilo a číšník i kuchař odvedli svou práci nad očekávání dobře, je na místě i vyšší dýško.
Realita je ale trochu jiná, protože 10 % z útraty nechává jen každý pátý host. Naopak 70 % respondentů obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť.
Další rozpaky nastávají v případě, že chtějí hosté platit kartou. Polovina Čechů totiž neví, jak má obsluze dát spropitné. V takové situaci je dobré se zeptat přímo personálu. Některé pokladní systémy už umí spropitné přijmout. Popřípadě můžete částku za jídlo uhradit kartou a obsluze nechat spropitné v hotovosti.
Existuje také jedna výjimka, kdy Češi dávají cíleně velké spropitné. A to v situaci, kdy chtějí muži udělat dojem na svůj doprovod.