Hlavní navigace

Češi dávají spropitné v řádu desetikorun. Výjimkou jsou muži, co chtějí udělat dojem

Sdílet

Veronika Doskočilová

Spropitné pro Čechy rozhodně není automatickou záležitostí. Naopak většina zastává názor, že personál si spropitné musí zasloužit. Nejčastěji tak obsluze necháváme 20 - 40 Kč bez ohledu na to, jaká byla výše útraty. Třetina dotázaných pak útratu zaokrouhlí na koruny. Zjistil to průzkum společnosti STEM/MARK pro společnost Storyous.

Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku. Co se týče výše spropitného, už si ale většina lidí není jistá. Obecné doporučení je 10 % z útraty. Pokud se vám v restauraci velmi líbilo a číšník i kuchař odvedli svou práci nad očekávání dobře, je na místě i vyšší dýško.

Realita je ale trochu jiná, protože 10 % z útraty nechává jen každý pátý host. Naopak 70 % respondentů obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť.

Další rozpaky nastávají v případě, že chtějí hosté platit kartou. Polovina Čechů totiž neví, jak má obsluze dát spropitné.  V takové situaci je dobré se zeptat přímo personálu. Některé pokladní systémy už umí spropitné přijmout. Popřípadě můžete částku za jídlo uhradit kartou a obsluze nechat spropitné v hotovosti.

Existuje také jedna výjimka, kdy Češi dávají cíleně velké spropitné. A to v situaci, kdy chtějí muži udělat dojem na svůj doprovod.

Diskuse byla uzavřena.