Česká národní banka (ČNB) upozornila na nové nepoctivé praktiky, které zneužívají její jméno. Podvodníci se prostřednictvím dopisů a telefonátů z čísla 244001, 2441022 a 244100111 snaží jménem centrální banky vylákat z důvěřivých lidí přihlašovací údaje do jejich elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód ).
ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci,
varuje mluvčí Petra Vodstrčilová.
Tvrzení podvodníků podle ní přitom působí velmi věrohodně. Své oběti například od oslovují jejich jménem, disponují například informací o jejich posledním výběru z bankomatu a využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, kdy dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy infolinku banky atp.
Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance,
zdůraznila Vodstrčilová s tím, že centrální banka důrazně doporučuje nikomu své osobní či citlivé údaje neposkytovat a na obdobné telefonáty nereagovat.
Setkáte-li se s popsaným podvodným jednáním, kontaktujte Policii ČR. Pokud jste útočníkům sdělili nějaké informace, zavolejte okamžitě do své banky.
Kde se vzdělat?
Chcete-li si ověřit své znalosti, využijte webovou aplikaci Kybertest.cz s interaktivním kvízem a edukativní videa, ve kterých se dozvíte, jak čelit současným masivním vlnám phishingu a vishingu. Stránky vytvořila České bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR.
Informace získáte například také na webu ČNB a na ČNBvlogu s názvem: