Český statistický úřad zveřejnil informace o vývoji maloobchodních tržeb, které v lednu 2019 vzrostly o 4,7 % v očištěném i neočištěném vyjádření. Z toho vyplývá, že ačkoli ceny se zvyšují, Češi se utrácení peněz nebojí.
Češi v lednu s chutí nakupovali navzdory citelnému zdražení energií, zejména elektřiny, a bydlení, které zasáhlo mnohé domácnosti. Navyšovali své výdaje zejména za nepotravinářské zboží a služby, jako je elektronika, mobilní telefony, ale také zájezdy či kultura,
říká Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti CZECH FUND.
Právě výdaje Čechů za rekreaci a kulturu narostly v lednu meziročně o bezmála 23 %. To je nejvyšší nárůst této položky od listopadu 2001. To svědčí o určitém optimismu. Výdaje za zájezdy a kulturu se totiž řadí k těm zbytným, jež si domácnosti mohou snadno odpustit, na rozdíl třeba od potravin, energií či bydlení.
Naopak ojetá auta Čechy aktuálně moc nelákají. Objem výdajů za auta, jejich opravu a údržbu, v lednu klesl meziročně zhruba o 5 %. Pokračuje tak pokles celého segmentu, který byla zřetelně parný už loni, zejména ve druhé polovině roku. Je projevem nasycení trhu s automobily. Domácnosti a firmy již po krizi stačily obnovit své vozové parky a do dalších nákupů vozů už se tudíž tolik nehrnou,
dodává Lukáš Kovanda.