Zpráva o vývoji maloobchodu naznačuje vývoj trhu v letech 2012 až 2015

Na evropském maloobchodním trhu se schyluje k velkým změnám – alespoň se to tvrdí ve druhé části zprávy, kterou si nechala zpracovat společnost Visa Europe. Osloveni byli zástupci obchodních řetězců z celé Evropy. Byli vyzváni, aby vyjádřili své názory k aktuálnímu stavu i budoucímu vývoji jejich odvětví v letech 2012 až 2015. Respondenti studie označili několik klíčových faktorů, které budou mít na vývoj situace vliv, mezi nimi zmínili i společenskou odpovědnost, platební technologie a chování spotřebitelů. Tyto faktory budou podle nich mít dopad na obchody a maloobchodní odvětví jako takové.

Dokument Obchod budoucnosti 2012–2015 zpracovalo pro společnost Visa Europe britské Centrum pro výzkum maloobchodu. Průzkum oslovil na tři stovky představitelů velkých a středně velkých maloobchodních řetězců v sedmi evropských zemích: Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku, Švédsku, Velké Británii. Ti byli požádáni, aby se pokusili nastínit obraz hlavních změn, k nimž v oblasti maloobchodu dojde v již zmiňovaném období.

Zúčastnění se většinou shodovali v odhadech, že plných devatenáct procent jejich obratu budou tvořit nákupy po internetu. Dále uvedli, že trendem budoucnosti budou větší obchody s menším počtem prodavačů, elektronické platby a rozsáhlejší používání nových technologií. Kromě toho se domnívají, že lze očekávat nejrůznější ekologicky zaměřené aktivity, jako je snížení množství obalů, odpadu a celkové uhlíkové stopy – tyto iniciativy budou podporovat dialog mezi prodejci a zákazníky.

Viceprezident společnosti Visa Europe Kevin Smith k tomu dodává: „Studie ukazuje, že obchod budoucnosti se ponese ve znamení široké škály technologií, které budou mít společný cíl – vytvořit zákazníkovi větší pohodlí, odlišit se od konkurence a dosáhnout tak většího obchodního úspěchu. Společnost Visa Europe je plně odhodlána sehrát roli, která jí v tomto vývoji připadá a usilovat o bezpečnější, rychlejší a pohodlnější způsoby plateb, které umožní obchodníkům maximalizovat své tržby a vést zákazníky k opakovanému nakupování.“

Další významná zjištění publikovaná ve zprávě:

  • Téměř 70 % prodejců se domnívá, že v letech 2012–2015 budou běžně nabízet prodej zboží po internetu. V Německu je podíl těchto respondentů téměř 82 %.
  • 22 % respondentů v sedmi zemích očekává do let 2012–2015 automatické pokladny. Nejvíce v to věří v Norsku (25 %) a Velké Británii (22 %);
  • Přijímání elektronických plateb a dalších vyspělých platebních technologií se podle poloviny respondentů ukáže jako nezbytná podmínka pro kontrolu spotřebitelů nad svými výdaji.
  • Volba platebního nástroje bude i nadále významně záviset na druhu obchodu, nicméně 35 % respondentů věří, že velký úspěch budou mít multi-aplikační karty, které budou kombinovat několik funkcí (kreditní, debetní a věrnostní karta). Na druhém místě se těsně umístily platby mobilním telefonem (33%).
  • 41% obchodníků odpovědělo, že jsou připraveni používat elektronické technologie k tomu, aby svým zákazníkům pomohli zdravěji jíst – rady chtějí poskytovat buď prostřednictvím internetu anebo přímo v obchodě.

Celé znění zprávy je ke stažení na internetové stránce www.visaeurope.com.