Změna času zvyšuje pravděpodobnost střetu se zvěří o desítky procent, za každou 20.nehodu může lesní zvěř

[Tisková zpráva] Se změnou času ze zimního na letní vzrůstá podle odhadu myslivců riziko střetu se zvěří až o desítky procent. Především v ranních hodinách a v místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při cestě za potravou.

Míru rizika ovlivňují i terén nebo aktivní ochranné prvky. Pachové ohradníky, které mají účinnost až kolem 80%. Nadace Generali a krajský úřad jimi na Vysočině pokryly na 50 km nejrizikovějších úseků. Riziko střetu se zvěří nelze podceňovat. Každá 20. nehoda řešená likvidátory Generali v loňském roce, byla způsobena srážkou s lesní zvěří. Celková škoda přesáhla 83 milionů korun. Klienti Generali mohou tyto škody uplatnit z povinného ručení KOMPLET bez vlivu na bonus.

Především při cestách mimo město v časných ranních hodinách doporučuje Generali řidičům, aby v nacházejících týdnech dbali zvýšené opatrnosti. Zvěř „nemá hodinky“ a změnu času neregistruje. Za pastvou chodí ve stále stejnou dobu. Díky časovému posunu je na silnicích o hodinu dříve silnější provoz. V místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při hledání potravy, tím pádem narůstá riziko střetu. Podle odhadu pracovníků oddělení lesního hospodářství  a myslivosti kraje Vysočina se může jednat až o desítky procent. Míru rizika mohou ovlivnit i terén nebo aktivní ochranné prvky, pachové ohradníky. Díky spolupráci Nadace Generali a krajského úřadu lemují na Vysočině na 50 km nejrizikovějších úseků. Jejich účinnost se pohybuje až kolem 80%.

Riziko střetu se zvěří nelze podceňovat. Své o tom ví i řidička Dana, která se v loňském roce „znovu narodila”. V časných ranních hodinách jí do cesty vběhla srnka. Přes hrozivě vypadající nehodu se naštěstí nikomu z osádky automobilu nic nestalo. (viz fotografie v příloze)

Zhruba 95% škod způsobených střetem se zvěří se výší škody vejde do 100 tisíc korun. Většina z nich ale není Policií ČR evidována. Jen v Generali jsme za loňský rok zaznamenali na 2600 takových nehod. Přibližně každá 20. pojistná událost na motorovém vozidle byla způsobena srážkou se zvěří. Nejpřesnější statistiky srážek se zvěří pak mají k dispozici myslivečtí hospodáři.

Generali aktivně přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Pachové ohradníky, které ochrání řidiče i zvěř, lemují od srpna loňského roku pět desítek kilometrů silnic na Vysočině. Zhruba čtyři tisíce kolíků s nastříkanou stavební pěnou ošetřenou repelentem proti divoké zvěři rozmístili členové místních mysliveckých sdružení během letních prázdnin. Blesková preventivní akce je společným projektem Nadace Generali a kraje Vysočina.

Uplatnění škody

V případě dopravní nehody, jejíž příčinou byl střet se zvěří, si klienti Generali mohou vybrat, z jakého pojištění budou škodu uplatňovat.

V případě uplatnění nároku z povinného ručení Generali KOMPLET je potřeba ihned po nehodě  zkontaktovat asistenční službu na lince 221 586 666, která se o vše postará.  Zdokumentuje škodu, v případě nepojízdného vozu zařídí odtah, popřípadě náhradní vozidlo. Zároveň se spojí s Policií ČR, protože uhynulá zvěř je majetkem mysliveckého sdružení, které v dané lokalitě působí. Pojištění střetu se zvěří zdarma v rámci povinného ručení Generali KOMPLET zahrnuje úhradu nákladů na opravu poškozeného vozidla až do výše 100 tisíc korun, přičemž výplata pojistného plnění nemá vliv na bonus povinného ručení. Spoluúčast je v tomto případě jeden tisíc korun.

Je-li nárok uplatńován z havarijního pojištění, je agenda s ním spojená převážně na majiteli vozidla. V závislosti na rozsahu asistenčních služeb spojených s havarijní pojistkou. Jeho povinností je kontaktování Policie ČR, která se postará o předání uhynulého zvířete patřičnému mysliveckému sdružení. U havarijního pojištění je ovšem potřeba počítat se spoluúčastí, která je minmálně pět tisíc korun. Výplata pojistného plnění má v jeho případě vliv na bonus havarijního pojištění.

Obecná doporučení

Jakmile se vysoká objeví na silnici a pokud to situace dovolí, je potřeba vypnout dálková světla a zpomalit. Zároveň je vhodné být napozoru i nadále. Lesní zvěř se totiž často pohybuje ve skupinách. Je lepší předvídat a počítat i s dalšími kusy v okolí silnice.

Nejde-li střetu zabránit, je lepší se nepokoušet o riskantní manévr. Vozidlo se může stát neovladatelným. Hrozí srážka s vozidlem v protisměru či náraz do stromu, opustí-li vozidlo vozovku.

V případě nehody a pokud to dovolí situace, měl by řidič ihned zapnout výstražná světa a postavit na silnici varovný trojúhelník.

Zraněnou zvěř by řidič neměl ze silnice odklízet. Poraněná zvěř mu může způsobit zranění.

Má-li majitel vozu sjednané povinné ručení Generali KOMPLET, stačí zavolat asistenční službu. V opačném případě Policii ČR.

V žádném případě nenakládat sražené zvíře do auta. Mohlo by to být později posouzeno jako trestný čin pytláctví. Podle orientačního sazebníku Ministerstva zemědělství je například jelen ohodnocen částkou 29 300 korun. Zákonná hranice pro rozlišení mezi přestupkem a trestným činem je 5 tisíc korun.