Živnostníky trápí opožděné proplácení faktur, zjistil průzkum Poštovní spořitelny

Většina českých živnostníků se stále častěji potýká s pozdním proplácením faktur od svých zákazníků. Z průzkumu Poštovní spořitelny vyplývá, že se kvůli tomu pak sami dostávají do problémů, kdy jim nedostatek volných prostředků ohrožuje nové zakázky, a v krajním případě jsou dokonce nuceni pozdržovat odchozí platby a vyplácení mezd. Dočasnou platební neschopnost pak musí řešit pomocí provozních bankovních úvěrů.

Zajímalo nás, jak se změnilo chování živnostníků a jejich zákazníků v době hospodářské recese a také jak se obtížná ekonomická situace odrazila v platební morálce podnikatelů, říká Tomáš Basista, manažer marketingu Poštovní spořitelny. Chtěli jsme získat čísla, která by nám ukázala, jak to vypadá s toky hotovosti u živnostníků, kteří se v době ekonomických výkyvů stávají jednou z nejzranitel­nějších skupin.

Přestože se doba splatnosti faktur výrazně neprodlužuje, zákazníci stejně neplatí v řádných termínech. Aby se odběratelé vyhnuli včasnému placení, poukazují na technické nedostatky – vracejí tak faktury kvůli administrativním chybám, nepřesnému obsahu nebo chybnému datu plnění objednávky.

Živnostníky tato situace dostává do potíží, ohrožuje rozvoj podnikání a snižuje šance na získání nových zakázek. Ve 14 % všech případů je dokonce nutí používat stejné praktiky vůči dodavatelům.

S neproplácením odběratelských faktur bojují podnikatelé různými způsoby. Sedmnáct procent z nich prodloužilo dobu splatnosti, další naopak platbu přes faktury omezili na minimum a vyžadují za své zboží hotovost (12 % dotazovaných). Jde o pochopitelné kroky, říká Tomáš Basista. Pravdou však je, že situace, která momentálně mezi živnostníky panuje, je nezdravá. Podnikatelé se pohybují v bludném kruhu proplácení-neproplácení-pozdržování. Tento stav situaci velice ztěžuje a v nejhorším případě může vést až k ukončení podnikání.

Průzkum Poštovní spořitelny přinesl i další zajímavá zjištění. Problémy s pozdním nebo dokonce absolutním neproplácením faktur méně pociťují živnostníci, kteří podnikají s použitým zbožím, obchodují mimo prodejny, nebo ti, jejichž živnost má servisní charakter. Operují totiž často s menšími částkami a mnohdy vyžadují platbu v hotovosti.

V případě, že zákazníci neproplácejí faktury, živnostníci obvykle postupují v několika krocích. Nejprve volí telefonické připomenutí, pak písemnou upomínku. Poté už následuje předání celé záležitosti soudu. Podnikatelé v podstatě nemají efektivní prostředky, jak rychle donutit zákazníky zaplatit včas. Soudní cesta bývá většinou zdlouhavá, proto živnostníci potřebují vhodné provozní financování, které by jim pomohlo vypořádat se s tímto dočasným výpadkem finančních prostředků, dodává Tomáš Basista.