Získají lidé peníze zpět?

Předváděcí akce pro spotřebitele s nabídkou dovolené na Kanárských ostrovech byly před lety velmi populární. Účastníci získali za „neuvěřitelně výhodné ceny“ holé pobyty v tamních letoviscích, bez dopravy a stravování. Velmi aktivní byla v té době společnost Incentive Leisure Group, jejímž pracovníkům naletěly stovky lidí.

Když lidé po „vystřízlivění“ doma zjistili, že jde opravdu pouze o holý pobyt, navíc s mnoha omezeními například volby termínu, chtěli využít svého práva a od smlouvy do 14 dnů odstoupit. Organizátor těchto akcí společnost Incentive Leisure Group, ale všechny odmítala s poukazem, že je pouze zprostředkovatelem a peníze už nemá, protože je okamžitě poukázala do společnosti na Kanárských ostrovech.

Vrchní soud v Praze před několika dny vynesl rozsudek, v němž uznal práva postižených na výplatu peněz, které na těchto akcích zaplatili a uložil společnosti, aby lidem, kteří ji žalovali, peníze vyplatila. Jednalo se zhruba o desítku lidí, kteří hledali pomoc u SOS a nakonec se na základě doporučení SOS rozhodli využít služeb advokátní kanceláře a obrátili se na soud.

„Společnost ILG je v likvidaci, jedná za ni tedy likvidátor, na něhož se mohou spotřebitelé obracet se svými nároky, jeho jméno a adresu naleznou v obchodním rejstříku.“ radí právník SOS Jan Šulc. „Ti, kteří společnost již zažalovali o vydání zaplacených částek, mohou pokračovat v soudním sporu, ostatní, kteří mají doma pouze dokumenty o platbě, nikam neodcestovali a své nároky zatím nevymáhali, mohou svoji pohledávku uplatnit u likvidátora a žádat vydání bezdůvodného obohacení, pokud by neuspěli, nezbude jim, než se také obrátit na soud. Pokud by likvidátor podal na společnost insolvenční návrh, šance na získání zaplacených peněz zpět se však výrazně sníží.“ dodává.

I v současné době probíhají podobné akce, jichž se – stejně jako výše uvedených – nezúčastňují pouze senioři. Když jde o zájezdy, měli by účastníci takových akcí rozlišovat, zda se jedná o smlouvy o timesharingu, tedy pronájmu objektu minimálně na 36 měsíců, který má ze zákona solidní ochranu, nebo o smlouvy, které se tak „tváří“, ale ve skutečnosti není pronajimatel příliš chráněn. V případě nejistoty se mohou spotřebitelé obrátit na poradny či kontaktní adresy SOS – Sdružení obrany spotřebitelů.