Exportní výzkum HSBC: Země bývalého Sovětského svazu a Asie novými exportními teritorii

[Tisková zpráva] Nejatraktivnější exportní destinací českých společností podle aktuálního Exportního výzkumu, který provedla HSBC ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, je i nadále díky své dostupnosti Evropská unie. Upřednostňuje ji 45 procent dotázaných. Mezi oblíbenými exportními teritorii se však v době krize začínají ve větší míře objevovat i země bývalého Sovětského svazu a Asie.

Výsledky nejnovějšího Exportního výzkumu HSBC potvrzují oblíbenost Evropské unie coby nejatraktivnější exportní destinace pro české vývozce. V jejím rámci je nejvýznamějším teritoriem Německo, které je českými vývozci upřednostňováno stejně jako země bývalého Sovětského svazu (19 procent). V souvislosti s ekonomickou krizí se výzkum také zaměřil na nové exportní destinace českých vývozců. „Téměř jedna pětina dotázaných uvedla jako nové exportní teritorium země bývalého Sovětského svazu, více než 10 procent Asii,“ uvádí Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC, a zároveň dodává, že obrat k rozvíjejícím se trhům má dlouhodobý charakteru. Data z výzkumu také jasně ukazují, že 16 procent českých společností bylo nuceno změnit cílové vývozní země v důsledku hospodářského poklesu.

Kvalitu služeb poskytovaných českým vývozcům ze strany vládních organizací hodnotily oslovené subjekty nejčastěji jako dobrou (44 procent). „Tři čtvrtiny dotázaných se pak shodly na tom, že je patřičné, aby se na podpoře českých vývozců podílely kromě vládních organizací i další subjekty,“ přibližuje většinový postoj Nymburský a dodává: „Banky jsou běžnými partnery exportérů z oblasti komerčních subjektů, nabízejí produkty k ošetření rizik jejich podnikatelských aktivit. Díky pobočkové síti v 86 zemích světa může globální banka jako HSBC poskytnout českým vývozcům i cenné know-how v podobě dokonalé znalosti místního trhu.“

Jako nejdůležitější nástroj úspěšné expanze byla označena účast na veletrzích a kontraktačních výstavách. „Čtvrtina českých exportérů zřetelně upřednostňuje výstavy před jinými formami podpory, jako je využití specializovaných obchodních společností nebo obchodních misí do zahraničí,“ uzavírá Radek Pažout z Hospodářské komory ČR. Ta aktuálně nabízí účast na zajímavém projektu – podporu účasti na specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí. V nabídce naleznou exportéři přibližně 100 veletrhů, kterých se mohou účastnit s přímou podporou realizovanou prostřednictvím HKČR. „Účastník může čerpat na jednu veletržní akci až 120 000 Kč na zajištění plochy, expozice či doprovodných služeb, zároveň garantujeme odborné poradenství a konzultace a podporu komunikace v teritoriu,“ dodává Pažout.

Exportní výzkum byl realizován v rámci projektu HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu ve spolupráci HSBC BANK plc – pobočka Praha a Hospodářské komory ČR.

HSBC GRANT NA PODPORU ZAHRANIČNÍHO OBCHODU je privátní projekt na podporu zahraničního obchodu v České republice. Českým exportérům nabízí možnost získat výjimečnou finanční podporu exportního projektu a mimořádné odborné a finanční poradenství po celém světě. Vítěz grantové soutěže získá HSBC GRANT ve výši 1 000 000 Kč a mimořádné obchodní know-how banky HSBC pro cílovou exportní oblast.

 Zdroj a více informací: www.grantproex­port.cz.