Železnici v Černé Hoře budou modernizovat české firmy

V soutěži na modernizaci železniční trati Podgorica – Nikšič v Černé Hoře zvítězilo konsorcium firem ŽS Brno, a. s. a AŽD Praha, s. r. o.

Kontrakt včera během pracovní návštěvy předsedy vlády České Republiky Ing. Jiřího Paroubka v Srbsku a Černé Hoře podepsal za českou stranu Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel akciové společnosti ŽS Brno, a za černohorskou stranu generální ředitel Železnice Černé Hory Ranko Medenica. Věříme, že tato zakázka bude pro nás velmi důležitou referencí nejen pro další tendry v Černé Hoře, ale i v ostatních zemích tohoto regionu, řekl po podpisu smlouvy Ing. Michal Štefl.

České konsorcium porazilo konkurenci společností Siemens a Alcatel a získalo kontrakt na modernizaci více než padesátikilome­trového úseku železnice, její elektrifikaci a dodávku telekomunikačního a zabezpečovacího zařízení za zhruba 50 milionů eur. Celkem bude položeno 64 251 metrů nových kolejí a zprovozněno 38 nových výhybek. Na kontraktu se spolu s ŽS Brno a AŽD Praha budou podílet subdodavatelsky také DT Prostějov a Třinecké železárny. Práce na železničním svršku provede také dceřiná společnost ŽS Brno REMONT PRUGA DD Sarajevo a na elektrifikaci bude spolupracovat firma Minel z Bělehradu. Černohorské dodavatele využije konsorcium zejména na dodávky pražců, štěrků a betonu.

Investor stavby, černohorská železnice, vypsal tendr už v závěru roku 2002, ale z důvodu chybějících státních garancí ze strany Černé Hory se celá akce pozdržela. Platnost podepsaného kontraktu je ještě podmíněna podpisem úvěrových smluv mezi Českou exportní bankou a vládou Černé Hory v prosinci letošního roku. Garance splácení úvěru je řešena pomocí tržeb z přeprav zboží na železnici a úvěr pojišťuje EGAP.

Celá trať bude modernizována během tří let, vlastní přípravné práce budou zahájeny počátkem roku 2006 a budou probíhat v denních dvanáctihodinových výlukách provozu na železniční trati. Jen výjimečně bude přistoupeno k vícedenním nepřetržitým výlukám.