Zájem spotřebitelů o informace roste

Spotřebitelé mají čím dál větší zájem o informace o svých právech, zajímají je aktuality ze spotřebitelského života i čím dál víc stoupá počet těch, kteří se na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů obracejí s prosbou o pomoc.

Sdružení obrany spotřebitelů ve své pravidelné půlroční bilanci zjistilo, že v uplynulých šesti měsících navštívilo jejich webové stránky o 70 000 lidí víc, než za stejné období v roce předcházejícím. „Denně si naše stránky www.spotrebitele.info otevřelo v prvním pololetí o něco málo víc než 2000 lidí, což je pro nás nesmírně potěšitelné číslo, stejně jako to, že za uplynulý půlrok projevilo zájem o některou formu členství v SOS 1522 lidí, čímž se počet členů blíží 10 000. Také počet předplatitelů SOS magazínu stoupl o 354 členů,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.

Stoupá také počet těch, kteří se na SOS obracejí se žádostí o pomoc. V elektronické poradně vyřídili poradci za uplynulý půlrok 6775 dotazů, zatímco za stejné období loňského roku 4432 dotazů. Poradci na telefonické lince, která je jedinou placenou službou SOS, odpověděli také mnohem více spotřebitelských otázek, než za stejné období loňského roku. Rozdíl oproti loňsku činí přesně 1528, takže svou radu dostalo za první pololetí 7762 spotřebitelů.

Jak je vidět, a tato tendence není nová, ale prohlubuje se, lidé dávají přednost operativnímu zodpovězení dotazu, byť jde o placenou službu. Srovnají-li cenu výrobku, o který vedou často s obchodníkem spor, s oněmi osmi korunami za minutu hovoru na SOS poradenské lince 900 08 08 08 (většina dotazů je zodpovězena do 3 – 4 minut), vyhrává „ztráta“ cca třiceti korun. Za ty peníze dostává spotřebitel naprosto zásadní informaci o tom, na co má právo a jak má dál postupovat. To vše obvykle v hodině dvanácté, kdy stojí v obchodě a neví, jak reagovat. Při srovnání s návštěvou advokátní kanceláře, kde se hodina práce pohybuje v Praze kolem částky 1000 korun, jde jistě o vypovídající fakta.

Spotřebitelé navštěvují také osobní poradny na 16 místech republiky. Jsou určené především pro složitější případy a samozřejmě jejich činnost je také bezplatná. Spotřebitelé přicházejí do poraden především s různými smlouvami, které podepsali, berou si korespondenci, kterou vedou s podnikateli a podobně. Mnohdy si sjednávají s poradcem další schůzku, na níž pak po prostudování materiálů dostávají zasvěcenou radu, jak dál postupovat.

„Stoupající čísla nevypovídají o tom, že by situace na českém trhu byla čím dál horší, nicméně určitě nejsou signálem, že by se situace lepšila,“ doplňuje mluvčí SOS. „Pro nás jsou výsledky pozitivní v tom, že se neustále rozšiřuje povědomí o tom, kde mohou lidé hledat pomoc ve složité spotřebitelské situaci.“