Zájem českých cestujících o online služby trvale roste

Letecká společnost British Airways dnes zveřejnila údaje o využití služeb, které nabízí na svých internetových stránkách ba.com. Počet českých pasažérů, kteří využívají k organizování své cesty internet, trvale roste. Čeští zákazníci, kteří používají internet k plánování svých cestovních aktivit, oceňují širší a sofistikovanější nabídku těchto služeb. Trend potvrzují i údaje British Airways, podle kterých došlo na lince Praha – Londýn k 167,6% (březen 06/březen 07) nárůstu cestujících, jež se odbavili na svůj let prostřednictvím internetových stránek ba.com (online check in).

Od února 2007 nabízí letecká společnost českým pasažérům i další službu, a to možnost vytištění si palubní vstupenky přes internet (online boarding pass). V měsíci březnu využilo tuto službu dvaapůlkrát více cestujících než v měsíci předešlém, kdy letecká společnost tuto službu zavedla. Čeští pasažéři se tedy řadí k těm cestujícím, kteří se ve zvýšené míře přeorientovali na nejmodernější služby online.

Anna Ingham-Grant, Commercial Manager, Hungary, Czech Republic and Slovakia, uvedla: V současné době nabízíme našim pasažérům při odletech z Prahy běžný komplexní standard online služeb platný pro British Airways. Neustálý růst zájmu cestujících o online služby potvrzuje i to, že na lince Praha – Londýn se odbavilo přes internetové stránky ba.com během letošního března o 167,6 % cestujících více než ve stejném období loňského roku. Pro porovnání tento nárůst za stejné období na lince Budapešť – Londýn činil pouze 47 % cestujících, což dokládá, že čeští pasažéři, ve srovnání s našimi geografickými sousedy, rychleji přijímají nové moderní postupy, které usnadňují, zrychlují a zpříjemňují cestování. Těší nás, že jsme v únoru tohoto roku mohli cestujícím při odletu z Prahy nabídnout další online službu, kterou je možnost vytištění si palubní vstupenky prostřednictvím internetových stránek ba.com.

British Airways má v oblasti poskytování služeb prostřednictvím internetových stránek vedoucí pozici mezi leteckými společnostmi. V současné době si mohou cestující rezervovat prostřednictvím internetové služby „nákupní košík“ celou cestu. Komplexní služba „nákupní košík“ umožňuje objednávku letenky, ubytování, dopravy na a z letiště, dále objednání vstupenek na různé kulturní a jiné události v cílové destinaci i zapůjčení automobilu. S využitím služby „Manage My Booking“ si mohou klienti společnosti změnit svou letenku v případě, že změní své plány, mohou si také zdarma objednat své oblíbené sedadlo či si dopředu objednat menu. Dvacet čtyři hodin před odletem je možné se přihlásit na let (online check in) a od února 2007 je také možné následně si vytisknout svou palubní vstupenku (online boarding pass) z pohodlí domova či kanceláře.

Služby spojené s cestováním zaujímají třetí příčku mezi službami, které lidé nejčastěji nakupují přes internet. Předstihne je pouze nákup knih a videa a DVD her.* V České republice používá internet přibližně 35 %** dospělé populace. O oblíbenosti využívání internetu v oblasti cestování svědčí i to, že 59 % českých pasažérů využívá při rozhodování o nákupu dovolené internet.***

Průzkum realizovaný v minulém roce British Airways ve spolupráci s cestovním portálem idnes.cz, které ho se zúčastnilo 5 579 respondentů, tento trend potvrdil. Z ankety vyplynulo, že více než polovina respondentů (55,3 %) hledá na internetových portálech informace týkající se cestování, tyto informace porovnává a následně si svou cestu zarezervuje a koupí prostřednictvím internetu. Mezi hlavní důvody, proč je mezi Čechy internet tak oblíbený, patří rychlost přístupu k informacím, snadné srovnání cen a nabídek a také pohodlí při získávání informací a následném objednání služeb. Není tedy překvapením, že kromě rezervace letenky stále častěji cestující využívají další nabídky leteckých společností, jako jsou výběr a rezervace sedadla (12, 82 % účastníků ankety uvedlo, že tuto službu využilo) či vytištění si palubní vstupenky (k využití této služby se přihlásilo 13,29 % respondentů).

Poznámky:

* zdroj: výzkum ACNielsen, 2005

**zdroj: výzkum GfK, 2005

***zdroj: výzkum ACNielsen 2006

****zdroj: British Airways a idnes.cz, 2006