Zadluženost systému bude na konci roku 2006 stejná nebo horší než v roce 2005

Veškerý nárůst příjmů a omezení zdravotní péče nařízené ministerstvem zdravotnictví dokáže v nejlepším případě dočasně omezit narůstání dluhu. Pro skutečnou stabilizaci a dlouhodobý rozvoj českého zdravotnictví je nutná zásadní reforma.

Dr. Rath v pondělí hodnotil svých 100 dní ve funkci. Pochválil se především za zlepšení finanční situace VZP. Jde o skutečné řešení finančních problémů českého zdravotnictví nebo jenom o hru s čísly?

Rok 2005

Očekávaný výsledek hospodaření VZP za rok 2005 byl ještě na podzim minus 6,5 miliardy Kč. Spolu s 9,5 miliardami dluhů nasbíraných od roku 2001 tedy celkem minus 16 miliard, které vysvětlují opoždění plateb zdravotnickým zařízením až o 8 týdnů. Co se stalo od té doby? Do VZP přišly 3 miliardy z České konsolidační agentury (tuto jednorázovou pomoc nebude v budoucnu možné opakovat, protože ČKA zanikne). Papírového snížení deficitu o další půl miliardy dosáhlo ministerstvo tím, že donutilo přímo řízené nemocnice k prodloužení nasmlouvaných lhůt splatnosti. Dluh tedy nezanikne, ale bude méně vidět. A konečně, již výsledky prvních 3 čtvrtletí roku 2005, zveřejněné statistickým úřadem, ukazovaly na významné snížení nárůstu výdajů na léky již před opatřeními dr. Ratha. Jeho argumentace o nutnosti drastických úspor v oblasti léků tedy nebyla založena na faktech. Toto zpomalení nárůstu, pokud se udrželo i v posledním čtvrtletí roku 2005, může snížit očekávaný dluh o 1 až 1,5 miliardy Kč. VZP ČR tedy zřejmě skončila rok 2005 výsledkem minus 1,5 až 2 miliardy Kč. Celkový dluh VZP vůči zdravotnickým zařízením tak dosahuje 11–12 miliard Kč. Bez jednorázových výpomocí a účetních triků by to ale bylo o 4 miliardy horší.

Rok 2006

Na začátku roku podobně jako v minulých letech situaci krátkodobě zlepšila tzv. předsunutá platba státu za státní pojištěnce. Stručně řečeno, jde o půjčku, kterou stát pojišťovnám na jaře přidělí a na podzim si ji vezme zpátky. Platební termíny VZP tedy budou trochu lepší na jaře a zase se zhorší na podzim. Urychlení nového způsobu přerozdělení pojistného (nikoliv jeho zavedení, to probíhá postupně od začátku roku 2005) přinese VZP cca půl miliardy navíc. Ty se ale pouze přesunou od ostatních pojišťoven a celkovou finanční bilanci systému nezmění.

Peníze navíc oproti roku 2005 přijdou pouze díky růstu mezd a tedy odvodů na zdravotní pojištění (cca 5 miliard pro VZP), a díky navýšení platby za státní pojištěnce. To bylo zatím schváleno v objemu 1,5 miliardy Kč. Navýšení může být nakonec díky iniciativě Senátu i vyšší, zatím ale nebylo potvrzeno Poslaneckou sněmovnou.

Pokud by tedy omezující vyhlášky ministerstva zdravotnictví byly vydány a striktně dodrženy i pro 2. pololetí 2006, mohla by bilance VZP být v roce 2006, především díky dobře rostoucí ekonomice, dočasně vyrovnaná. Celkový dluh by tak zůstal na úrovni 11–12 miliard. Jsme ale přesvědčeni, že z důvodu drastického omezení zdravotní péče nemohou být Rathovy vyhlášky dodrženy i pro 2. pololetí. Odhadujeme tedy, že přes všechna omezení a dotace bude finanční bilance systému opět ztrátová a celkový dluh dosáhne ke konci roku 2006 až 14 miliard Kč.

Co bude dál?

Jednorázové finanční výpomoci jsou již vyčerpány. V roce 2007 se výdaje významně zvýší. Jejich růst totiž není možné ministerskými vyhláškami zastavit, ale pouze oddálit. Bude nutno poskytnout zdravotní péči odloženou v roce 2006. K tomu se připojí důsledky stárnutí obyvatelstva, které v těchto letech přidávají v České republice k nákladům na zdravotní péči 1,5 miliardy Kč ročně. Za 10 let už to ale budou 3 miliardy Kč každý rok navíc. Výdaje samozřejmě porostou i díky novým léčebným metodám. Příznivý ekonomický růst také nebude trvat věčně. Závěr je jasný – bez zásadní reformy, která zvýší efektivitu, zapojí občany do rozhodování a přivede do zdravotnictví soukromé peníze, se neobejdeme.