Za špičkového PR konzultanta se platí až 7 500 Kč za hodinu

Hodinové sazby ovlivňuje kvalita práce a postavení agentury na trhu.

Praha 15. září 2004 – Asociace Public Relations Agentur (APRA) již podruhé zveřejňuje výsledky pravidelného výzkumu, který mapuje výši cen na trhu Public

Relations (PR) služeb. Údaje poskytlo 13 členských firem. Práce PR agentur má poradenský a organizační charakter a k jejímu ocenění se používá hodinových sazeb, podobně jako je tomu u ostatních typů poradenských společností či advokátních kanceláří. Sazby jsou odstupňovány dle zkušeností, praxe a případně specializace jednotlivých konzultantů. Z výzkumu vyplývá, že šéfové agentur či hlavní konzultanti si účtují od 3 200 do 7 500 korun za hodinu práce. Tito špičkoví odborníci většinou pro klienty řeší strategické komunikační úkoly nebo krizové situace. U manažerů zakázek, kteří obvykle řídí spolupráci s médii, přípravu analýz a textů a další běžné úlohy, se sazby pohybují od 1 200 do 4 000 Kč. Cena práce produkčních a administrativních pracovníků je ještě nižší. Výzkum potvrdil, že se cenová úroveň na českém trhu již ustálila a v posledních letech hodinové sazby dále nerostou. Ve srovnání se Západní Evropou jsou však u nás ceny PR služeb stále nižší, a to až o desítky procent.

Výše hodinových sazeb se u jednotlivých agentur liší a odráží kvalitu práce, jejich renomé na trhu a schopnost zajistit klientovi požadované výsledky. Jako v jiných oborech i v PR platí, že vysokou kvalitu nelze pořídit za nízkou cenu. PR agentura musí dostatečně zaplatit kvalitní odborníky připravené věnovat se zákazníkům s vysokým nasazením, investovat do jejich vzdělání a rozvoje, zabezpečit moderní informační a komunikační zázemí a pokrýt řadu dalších nákladů. Na trhu je dostatečná konkurence a zákazníci mají možnost si ověřit, zda cena odpovídá kvalitě, samotná cena by však neměla být jediným či rozhodujícím kritériem, říká Václav Pavelka, člen výkonné rady APRA zodpovědný za oborové průzkumy.

Naše asociace provádí každoročně i další výzkumy, které monitorují klíčové finanční ukazatele firem působících v PR službách. Jedná se například o míru zisku, podíl jednotlivých druhů nákladů na celkové režii, vytíženost pracovníků nebo výši platů na jednotlivých pozicích. Tyto údaje však nezveřejňujeme, slouží jako interní podklady pro managementy členských agentur. Díky mezinárodním vazbám máme přístup i k údajům ze zahraničních trhů, doplňuje Luďka Raimondová, výkonná ředitelka APRA.