Za největší automobilové hříšníky platí Česká pojišťovna škodu téměř každý měsíc

Česká pojišťovna eviduje téměř 2,3 milionu pojistných smluv na povinné ručení a mezi svými klienty má jak pozorné řidiče s maximálním bonusem, tak i šoféry, kteří jí hlásí novou pojistnou událost takřka každý měsíc.

Řidič, který nabourá dvakrát, třikrát do roka, může mít ze svého pohledu smůlu, z pohledu pojišťovny se stává rizikovým. Ten, který za dobu necelých 18 měsíců – od počátku platnosti bodového systému – nabourá více než desetkrát, je pro pojišťovnu postrachem.

Ze statistiky České pojišťovny vyplývá, že takových „klientů“ má ve své databázi hned pět. Rekordmany jsou dva muži ve věku 64 a 41 let, jejichž jméno a vůz figurují v evidenci hned 13krát a z jejich povinného ručení bylo vyplaceno celkem 673 a 574 tisíc Kč. Když vezmeme v úvahu, že 41letý hříšník za svoji Škodu Octavii 1,6 zaplatil za povinné ručení pro letošní rok necelých 6 tisíc korun, potřeboval na úhradu všech svých škod příspěvek dalších 112 majitelů vozů stejné kubatury.

Dalších více než 200 řidičů z databáze ČP způsobilo za uplynulých 18 měsíců pět a více nehod. Rekordní plnění ve výši více než 1,134 milionu zaplatila ČP z povinného ručení 43letého řidiče Opelu za jeho pět pojistných událostí. Více než milion náleží také poškozeným ze 7 nehod padesátiletého řidiče Toyoty. U pojistného plnění tedy nejsou náklady přímo úměrné počtu nehod, záleží na tom, jak „drahý“ majetek svoji jízdou zničili nebo poškodili. Velký vliv na výši škody má také to, zda někoho zranili, protože právě ze škod na zdraví pojišťovny hradí nemalé částky ještě v dalších letech, třeba i doživotně a mohou dosahovat mnohamilionových částek. Ale i kdyby už z povinného ručení dosavadního rekordmana s obsahem vozu 1,2 se nic dalšího neplatilo, muselo by přispět dalších 283 motoristů, kteří nezpůsobili žádnou škodu s vozem stejné kubatury.

Druhým extrémem drahých škod je hlášení snad každého škrábnutí. I takové případy Česká pojišťovna zaznamenala. Za 10 pojistných událostí vyplatila z povinného ručení majitele Favorita „plných“ 14 400 Kč. Pod 100tisícovou hranici plnění se pak ze sledované dvoustovky největších hříšníků dostalo dalších 26 pojištěných vo­zů.

I přes platnost nového silničního zákona, se v minulém roce zvýšil počet škod klientů ČP bezmála o 7 tisíc. Bohužel, všichni sběratelé nadstandardního počtu pojistných událostí, nemají na čele napsáno, že jsou ostatním účastníkům silničního provozu výrazně nebezpečnější. Jedinou spravedlností zatím je, že na rozdíl od opatrných řidičů nemají žádnou šanci v povinném ručení čerpat bonusy za bezeškodní průběh a naopak díky malusům si základní sazbu zvyšují až o desítky procent.