Mezinárodní průzkum: z ČR odchází za prací do zahraniční nejméně lidí

Češi neodcházejí, firmy podnikající v ČR specialisty ze zahrani nenajímají.

 – Česko má nejspokojenější zaměstnance – za prací odchází do zahraničí vůbec nejméně lidí
 – Jen 15 % podniků ztratilo zaměstnance ve prospěch firmy v zahraničí, nejméně ze všech 17 zemí zastoupených v průzkumu – méně než v Lucembursku, Japonsku, Německu a dalších
 – Nejnižší je v ČR i podíl firem, ve kterých počty lidí odcházejících do zahraničí stoupají
 – Společnosti působící v ČR nehledají pracovníky v zahraničí: aktivně je najímá jen 18 % firem
 – Zaměstnance v zahraničí firmy z ČR hledají, jen když je nemohou najmout přímo v ČR

V České republice pracují nejspokojenější zaměstnanci. Srovnání s bezmála dvacítkou zemí po celém světě ukázalo, že s odchodem některého ze svých zaměstnanců do zahraničí se muselo vyrovnat pouhých 15 % procent firem podnikajících v ČR. A to je nejlepší výsledek výzkumu. Česko suverénně vede i před druhým Lucemburskem nebo třetím Japonskem. Na opačném konci pořadí je v Evropě Itálie, odkud z celé poloviny oslovených firem odešli zaměstnanci do zahraničí. Nejčastěji lidé opouštějí Hongkong – tam musí odchody svých pracovníků do zahraničí řešit tři čtvrtiny podniků. Výsledky přinesl tradiční výzkum Workplace Survey 2008 nezávislé agentury Heliview Research zpracovaný pro společnost Robert Half International.

Závěry výzkumu potvrzují, že lákavé pracovní podmínky spolu s relativně nízkými životními náklady v porovnání se západní Evropou vedou k minimálnímu odlivu zaměstnanců do zahraničí, říká Aleš Křížek, ředitel české pobočky Robert Half International.

Nejnižší je v Česku i počet firem, které pociťují rostoucí tlak na odliv zaměstnanců do zahraničí. Pouze z pěti procent společností odešlo do zahraničí za poslední rok víc lidí než dříve. Tři procenta firem dokonce uvádějí, že se počty odcházejících oproti dřívějšku snížily.

Pokud se už Češi rozhodnou do zahraničí odejít, nejčastěji zamíří do okolních států na západ od našich hranic. Podstatně menší část pak začne pracovat ve východní Evropě. Celosvětové srovnání ukázalo, že nečastěji se za prací odchází do Asie (10 %), na druhém místě je západní Evropa (9 %) a Severní Amerika (7 %).

Podniky působící v ČR nestojí o zahraniční zaměstnance

Pouze 18 % společností podnikajících v ČR aktivně najímá zaměstnance ze zahraničí. Hlavním důvodem, který je k tomu vede, je nedostatek vhodných kandidátů na českém pracovním trhu. Zatímco v jiných zemích jsou pro 63 % podniků tou hlavní motivací pro hledání zahraničních specialistů jejich mezinárodní zkušenosti, v Česku je to dobrý důvod nejvýše pro čtvrtinu firem.

V České republice klesla za poslední 4 roky nezaměstnanost téměř o polovinu, což vedlo k velkému nedostatku pracovních sil. To nutí společnosti hledat zaměstnance v zahraničí. Nicméně z průzkumu vyplynulo, že zatím mají obavy především z jazykové bariéry a z možných problémů v komunikaci, a proto se nechtějí do hledání zaměstnanců mimo hranice ČR příliš pouštět, vysvětluje Křížek.

Klíčový pracovní trh pro ČR: Východní Evropa

Pokud se už společnost v ČR rozhodne zaměstnat cizince, nejčastěji obrátí svou pozornost na východ. V zemích východní Evropy hledá potenciální zaměstnance 63 % firem, které chtějí přijmout zaměstnance ze zahraničí. S velkým odstupem je na druhém místě západ Evropy s 20 %, třetí nejoblíbenější lokalitou je Střední východ s 13 %. Podobně silné zaujetí pro východní část kontinentu má z evropských států zastoupených v průzkumu jen Irsko a částečně Německo, u ostatních zemí jsou preference mezi východem a západem vyrovnané, případně převažuje západní Evropa.

Právě na země západní Evropy se zaměřuje většina všech společností zastoupených v průzkumu, které shánějí zaměstnance v zahraničí. Hledá tu 37 % všech firem, na druhém místě je Asie s 33 %, východní Evropa je třetí s 27 %, cituje z celkových výsledků Křížek.

Češí podceňují Internet

Když chtějí firmy působící v ČR získat zaměstnance ze zahraničí, většina z nich se obrátí na některou z mezinárodních personálních agentur. Téměř stejný počet podniků pak spoléhá na interní transfery v rámci vlastní společnosti, necelá čtvrtina využije kontaktů svých profesních organizací. Společnosti působící v ČR se tak od těch v zahraničí ve způsobech hledání zahraničních pracovníků relativně odlišují – především méně využívají internet a online pracovní portály.

Obavy z komunikace

Za hlavní překážku v najímání zahraničních pracovníků považují firmy v ČR jazykovou bariéru. Ta je problémem pro 25 % společností. Češi se v tomto hodnocení umístili hned za Japonskem a Hongkongem. Pro menší část společností je problémem nedostatečná znalost místních zákonů, devět procent firem považuje za významnou překážku složitou vízovou proceduru.

Pokud společnost podnikající v ČR cizince zaměstná, nejvíc komplikací vidí ve slabších komunikačních schopnostech svého nového pracovníka, ve vlekoucím se vyřizování víza a také v tom, že cizincům trvá dlouho, než se za prací přestěhují.

Příjemným zjištěním výzkumu je, že pouze deset procent společností si myslí, že je pro cizince obtížné přizpůsobit se podmínkám v novém prostředí. To je čtvrtý nejlepší výsledek výzkumu, těsně za Novým Zélandem, Lucemburskem a Irskem, uzavírá Křížek.