Význam střední a východní Evropy v automobilovém průmyslu rychle roste

Všichni přední globální výrobci investují do střední a východní Evropy a umisťují zde své výrobní provozy. Podíl střední a východní Evropy na evropské produkci osobních vozů činí v současnosti téměř 16 %, dvojnásobek oproti roku 2002.

Střední a východní Evropa se stala důležitým regionem pro světový automobilový průmysl, který je vysoce konsolidovaným a globalizovaným oborem. V roce 2006 se na světě vyrobilo celkem 69 mil. motorových vozidel a dominantní podíl na tomto čísle měly tři tradiční automobilové regiony – Severní Amerika, Japonsko a západní Evropa. Řada předních automobilek však čelí rostoucímu počtu problémů, od poklesu poptávky na tradičnějších trzích, přes nadměrnou kapacitu, zostřující se konkurenci, rostoucí náklady na výzkum a vývoj, až po vysoké ceny ropy, což je nutí k rozsáhlým restrukturalizačním opatřením, k nimž patří i přesun výroby. „Země střední a východní Evropy patří v této souvislosti k hlavním cílovým zemím,“ uvádí Debora Revoltellová, hlavní ekonomka skupiny UniCredit Group pro oblast střední a východní Evropy. „Na střední a východní Evropu nyní připadá téměř 16 % osobních aut vyrobených v Evropě a tento podíl se od roku 2002 zdvojnásobil.“

„Nový Detroit“ pro výrobu automobilů bude ve střední a východní Evropě

Skupina sousedících středoevropských zemí (Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko), tzv. „nový Detroit“, si význam jednoho z nejdůležitějších center výroby automobilů udrží nebo dokonce zvýší . Momentálně je v čele výroby osobních vozů Česká republika, ale výroba na Slovensku poroste ještě rychleji. V ČR bylo za rok 2006 vyrobeno 850 000 vozů, tj. 30 % celkové produkce regionu. K dalším zemím v čele výroby vozů v roce 2006 patří Polsko (více než 600 000 ks) a Turecko se zhruba 550 000 vozy. V budoucnu se místním „tygrem“ zřejmě stane Slovensko, které nedávno obdrželo obrovské zahraniční investice (PSA, Kia), doplňující velmi důležité místní aktivity firmy Volkswagen.

V roce 2006 se v zemích střední a východní Evropy vyrobilo téměř 5 mil. vozidel a co do přidané hodnoty automobilový obor roste tempem zhruba 20 % ročně . Rychlý rozvoj automobilového průmyslu ve střední a východní Evropě by nebyl možný bez značných zahraničních investic. Studie skupiny UniCredit Group zaměřená na automobilový sektor ukazuje, že zahraniční investice již přesáhly 20 mld. eur. „V posledních letech tato oblast láká všechny přední globální výrobce z Evropy, USA i Asie, například Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, GM, Ford, Toyota, Hyundai-KIA, Suzuki a řadu dalších,“ vysvětluje Debora Revoltellová. Role střední a východní Evropy jakožto výrobní základny je zvlášť významná při výrobě malých ekonomických vozů, kde jsou úspory nákladů životně důležité.

Automobilový průmysl střední a východní Evropy se orientuje na export, s domácí poptávkou se počítá v budoucnosti

Rychlý růst lokální výroby vozidel se odráží i v růstu segmentu dodavatelů, na který připadá velká část hodnoty oboru v mnoha zemích regionu. Automobilový průmysl ve střední a východní Evropě je silně orientován na export a exportní obrat v rámci regionu se od roku 2000 téměř ztrojnásobil. Rychle se zvyšují přímé zahraniční investice i export a navzájem se podporují. Region láká investory možností značných úspor nákladů, ale také rychle se zlepšujícím podnikatelským prostředím. „Vysoká přitažlivost regionu je také výsledkem jeho velkého tržního potenciálu,“ podotýká Debora Revoltellová. „Ten je kombinací počtu obyvatel, rychlého růstu příjmů a poměrně nízkého počtu vozů na počet obyvatel.“ Tento ukazatel – např. při hodnotě méně než 20 vozů na 100 obyvatel v Rusku, Turecku a Rumunsku – je mnohem nižší než v západní Evropě (Itálie a Německo mají téměř 60 vozů na 100 obyvatel).

Prodej automobilů podporuje rovněž přístupnost různých typů dluhového financování, a to jak leasingu, splátkového prodeje nebo spotřebitelského úvěru. V České republice je každý desátý osobní automobil financován prostřednictvím leasingu od UniCredit Leasing.

Řada globálních automobilek zakládá své výrobní závody v této oblasti s vyhlídkou na rychlý rozvoj lokálního odbytu v budoucnosti. Celkový počet registrovaných vozů ve střední a východní Evropě dosáhl 75 milionů2. V roce 2006 se prodaly 3 miliony2 nových vozů. Růst prodeje nových vozů v oblasti sice ne vždy naplní vysoká očekávání, ale některé z trhů střední a východní Evropy – zejména Rusko, Turecko a Rumunsko – skýtají dobré vyhlídky na růst, protože jejich konvergující ekonomiky budou schopny absorbovat stále vyšší počty nových vozů.