Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) vítá tuto novelu živnostenského zákona (1). Z dotazů spotřebitelů směřovaných na SOS jasně vyplývá, že se poměrně často setkávají s problémy při reklamaci, protože nemají paragon. Ačkoliv je možné koupi prokázat i jinak, paragon je tou nejjednodušší variantou. Spotřebitelé se již nemusí strachovat, že by si sami zapomněli o paragon říct. Stačí si ho jen pečlivě uschovat pro případnou reklamaci,
uvedla Ivana Picková z SOS. Nově je podnikatel povinen vydat zákazníkovi doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby vždy, přesahuje-li cena částku 50 Kč. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Mnozí čeští spotřebitelé mají zkušenosti ze zahraničí, kde není problémem vydávat na tržišti doklad o koupi k jednomu salátu či dvěma jablkům nebo v kavárně na jednu kávu; nikdo se nad tím nepozastavuje. Nevidíme proto důvod ke zpochybňování novely ze strany některých podnikatelů a jejich asociací. I v jejich zájmu by mělo přeci být, aby se situace na českém trhu zlepšila, aby se zkultivovala. Vítáme tento krok jako zlepšení postavení spotřebitelů a zvýšení jejich právní jistoty,
doplnila Picková.
Pokud prodávající doklad o koupi na zboží či služby v hodnotě přes 50 Kč automaticky nevydá, mohou se spotřebitelé se stížností obrátit na místně příslušný živnostenský úřad. U menších částek dozoruje vydávání dokladu na vyžádání podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele i Česká obchodní inspekce.