Výsledek jednání vedení ČD s Federací strojvůdců: dopad stávky na cestující bude minimální

Výsledkem jednání vedení Českých drah, a. s., a Federace strojvůdců je dohoda o spíše symbolické formě zítřejší stávky – v době zcela mimo dopravní špičku – od 12.00 do 12.30 hodin.

Oproti původním deklaracím se Federace strojvůdců na základě jednání s vedením firmy nakonec rozhodla pro symbolický charakter stávky, který příliš neovlivní plynulost železniční dopravy a nebude mít zásadní dopad na cestující a zákazníky Českých drah. Důvody stávky totiž nikterak nesouvisí s Českými drahami jako zaměstnavatelem a není proto jakýkoli důvod, proč by jí České dráhy a její zákazníci měli být postiženi.

  • Vedení Českých drah se během všech jednání snažilo, aby, pokud stávka bude vyhlášena, minimálně zasáhla provoz Českých drah. Ještě dnes ráno bylo o tomto jednáno se zástupci Federace strojvůdců ústy generálního ředitele ČD, Josefa Bazaly a vedoucího krizového štábu, náměstka pro osobní dopravu, Jiřího Koláře.
  • Výsledkem jednání je, že Federace strojvůdců oznámila symbolickou stávku trvající v rozsahu 12.00 – 12.30 hodin.
  • Vedení Českých drah se stávkou nesouhlasí, nicméně tento výsledek přivítalo jako jednoznačně lepší řešení, než uvrhnout zbytečně železniční dopravu déle trvající stávkou do zmatků.
  • Spoje SC Pendolino navíc nebudou stávko ovlivněny vůbec – pojedou zcela podle jízdního řádu.

Důvody stávky se nikterak netýkají kolektivního vyjednávání či jiných vztahů mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. Jedná se čistě o politický a kompetenční spor jednotlivých odborových organizací spojený se schvalování novely zákoníku práce. Toto nemají ČD žádnou možnost ovlivnit a nejsou součástí tohoto procesu. Proto České dráhy nebudou nikterak komentovat důvody organizace stávky.

I při symbolické stávce se budou České dráhy řídit následujícím:

  • Požadavek 100% garance bezpečnosti provozu ze strany Federace strojvůdců: Dodržení všech bezpečnostních předpisů, a to za všech okolností. Zde patří například odstavení vlaků ve stanici – nikoli na širé trati, dojetí rychlíkových spojů do větších stanic, apod.
  • Požadavek na řádný a zákonný průběh symbolické stávky – garance, že nedojde k porušení zákonů České republiky.
  • Jinak nebude plynulost provozu výrazně ovlivněna – České dráhy přijmou odpovídající opatření na co nejrychlejší „srovnání“ spojů dle platného jízdního řádu. Dopad na cestující by měl být minimální.
  • Vzhledem k předpokládanému minimálnímu dopadu stávky na provoz nemusí České dráhy přijímat krizová provozní opatření – naopak se budou soustředit na poskytnutí informační a další asistence cestujícím.