Vozový park v Česku se výrazně mění:

Praha, 2. února 2007: Ze studie pro Ředitelství dálnic a silnic ČR vyplývá, že situace ohledně stáří vozového parku je značně optimističtější než uvádí oficiální statistiky z Centrálního registru vozidel. Jedná se totiž o měření přímo ze silnic, zaznamenány tak jsou vozidla, která skutečně jezdí. Zaregistrované vraky, které se na dopravním proudu podílejí minimálně či vůbec zde statistické výstupy nezatěžují.

Ze statistik, jež si ŘSD nechalo vypracovat společnostmi ATEM a EDIP s využitím databází Centrálního registru vozidel je zřejmé, že postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům.

Dosud se tvrdilo, že na českých silnicích jezdí velmi staré vozy a jejich podíl je nezanedbatelný. „Podle našich průzkumů ale více než 40 % vozů, které na silnicích u nás lze potkat jsou mladší 5 let,“ řekl Jan Hoření, mluvčí ŘSD. „Dokonce 8,2 % vozů mělo rok výroby uveden jako 2005. Přitom studie pracuje s údaji pořízenými v roce 2005. Vozidla starší 20 let jsou zastoupeny pouze 2,7 %. Rozdíl mezi Českem a starými státy EU není ve skutečnosti tak propastný jak bylo zatím prezentováno. Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou a vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích oproti nižším třídám komunikací,“ dodal Hoření. Podobně jako v jiných evropských zemích i zde má osobní auto staré rok asi dvojnásobný proběh oproti vozům starým deset let.

Výraznou obměnou procházejí také vozy z pohledu paliva. U osobních automobilů jezdících po našich silnicích dochází k poměrně výrazným změnám v zastoupení benzinu a nafty. Vzrůstá počet vozů, které mají naftové motory (42,3 % v roce 2005 oproti 24,8% v roce 2000) a naopak klesá počet vozů jezdících na bezolovnatý benzín (50,8 % v roce 2005 oproti 60,2% v roce 2000). Tato změna bude mít přitom vliv i na výpočet produkce emisí v Česku v nadcházejícím období. ŘSD dbá rovněž na to, aby se získaná data průběžně promítala do novelizací jednotlivých výpočtových metodik, například pro výpočet hladin hluku z dopravy nebo pro výpočet emisí jednotlivých škodlivin.

Výzkum také potvrdil prvenství tradiční české značky osobních vozů Škoda na českých silnicích – nejenže Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Felicia a Škoda 135 obsadily první čtyři místa, ale celkový podíl značky Škoda na českých silnicích je více než 42 %. Druhé místo obsadila značka Ford, dále Volkswagen, Opel a Renault. V nákladních vozech je nejčastějším vozem stále Avia, následována Mercedesem a Renaultem.

Zastoupení továrních značek osobních automobilů z vybraných  sta