Vodafone Zoom: Jaké jsou české svátky doopravdy?

Praha, 14. listopadu 2006: Jak budou Češi trávit letošní svátky? Tradičně, nebo dle vlastního stylu? A jak jsou na tom zákazníci jednotlivých operátorů? Další ze série průzkumů Vodafone Zoom se právě na téma „Jaké jsou české svátky doopravdy?“ zaměřil a přináší spoustu zajímavých zjištění.

Jak trávíme Vánoce a Nový rok?

Téměř polovina Čechů na svátcích nejvíce oceňuje atmosféru, čas s rodinou a blízkými (40%) a vánoční dárky. Naopak, nejméně oblíbený je předvánoční shon (50%), spojený s předvánočními nákupy (19%), mytí spousty nádobí (24%) a povinné návštěvy spojené s příchodem Nového roku (20%). Štědrý večer i Silvestra trávíme nejčastěji doma s naším partnerem (70% na oba svátky), přáteli (56% na Silvestra) nebo rodiči (57% na Štědrý večer). Rodiče, rodinu a přátele též nejčastěji o svátcích navštěvujeme.

Zvyky a tradice versus vlastní styl

Až 42% si původní zvyky a tradice přizpůsobuje vlastnímu životnímu stylu. Nejčastější je přitom „zvonění Ježíška“ (81%), novoroční předsevzetí (38%) nebo taky krájení jablka a rybí šupina pod talířem. Jídla z ryb jsou spolu s vínem na Štědrovečerní tabuli častěji než smažený řízek a pivo, které jsou obvykle součástí novoročního obědu. Téměř polovina respondentů si pořizuje živý vánoční stromeček a stejná část si pořizuje umělý. Ekologicky zodpovědných respondentů s vánočním stromečkem v květináči je pouze několik

Vánoční dárky

Nejraději bychom pod stromečkem našli: knihy (19%), elektroniku (18%) a zahraniční či relaxační pobyt (18%). Naopak nejméně preferujeme příslušenství do automobilu (28%), klenoty a bižuterii (27%), dekorace (21%) a kosmetiku. Kosmetika, knihy, oděvy, parfémy, klenoty a bižuterie patří mezi nejčastěji kupované dárky. Je zajímavé, že kosmetika, klenoty a bižuterie jsou zároveň nejméně oblíbenými, ale též nejčastěji kupovanými dárky.

Sváteční přání

Nejčastější forma přání hezkých svátků jsou SMS zprávy. Oproti loňským svátkům je využije o 13% víc respondentů (71%), klasickou pohlednici na Vánoce zase pošle o 6% méně dotázaných (téměř 1/3).

Následky oslav

Až 63% respondentů se o svátcích neubrání přejídání. Celá polovina respondentů po svátcích přibere. Oslava nového roku končí kocovinou pro 25% respondentů.

Vodafone zákazníci

Nejvíce na svátcích oceňují atmosféru (44%), dávají nejvíce dárků (22% věnuje svým blízkým 5 a více dárků) a posílají nejvíce SMS přání (67%). Více než ostatní o svátcích pijí nealkoholické nápoje, avšak častěji se přejídají (70%)…

T-Mobile zákazníci

Na svátcích nejvíce oceňují celou rodinu pohromadě (32%), více než ostatní mají rádi víno (57%) a častěji posílají klasické pohlednice k Vánocům (36%). Po oslavě Silvestra mají kocovinu pouze velmi zřídka (22%)…

O2 zákazníci

Zákazníci O2 nejméně navštěvují o Vánocích své rodiče (49%) a svá vánoční přání posílají se značným předstihem. Méně než ostatní drží půst (36%) a dávají si méně předsevzetí (33%). Po oslavě Silvestra častěji trpí kocovinou (29%)…