Velký průzkum KPMG Česká republika: jaké mají čeští vysokoškoláci představy o zaměstnání?

Co požadují čeští studenti od budoucích zaměstnavatelů a podle čeho volí firmu, v níž si chtějí vybudovat kariéru? Je pro mladé lidi důležitější možnost profesního růstu, nebo dostatek benefitů a velký plat? Chtějí radši firemní automobil, nebo příjemné pracovní prostředí? Těmito otázkami se zabýval rozsáhlý výzkum, který mezi vysokoškoláky s ekonomickým zaměřením provedla společnost KPMG Česká republika.

Milí kolegové a možnost v praxi si před nástupem do práce vyzkoušet běžný pracovní den zaměstnance. To jsou významná kritéria, k nimž čeští studenti přihlížejí při výběru budoucího povolání. Studenti je vidí raději, než benefity, nebo rozumně dlouhou pracovní dobu.

Hlavně přátelský kolektiv, tvrdí studenti

Zajímavá náplň práce a přátelský kolektiv jsou jedny z hlavních kritérií, podle nichž si čeští vysokoškoláci hledají po promoci zaměstnání. Čím jsou vysokoškoláci blíže rozhodování o budoucím zaměstnavateli, tím větší váhu pro ně tato dvě kritéria mají. „Setkáváme se s tím v praxi již mnoho let,“ říká Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika, která rok co rok nabírá přes stovku absolventů vysokých škol.

„Každoročně se nám při přijímacích pohovorech hlásí stovky studentů, kteří kromě prestiže firmy oceňují také přátelské pracovní prostředí.“ Jeho slova potvrzuje i Gabriela Bouchalová, manažerka v oddělení Auditu KPMG Česká republika: „Už při prvním kontaktu s KPMG Česká republika mě překvapilo, jak příjemná atmosféra mezi lidmi ve firmě vládne. V mém rozhodování o tom, kam po škole nastoupím, to nakonec mělo velkou váhu.“

Setkání s odborníky pomáhá nasměrovat v kariéře

Náplň své vysněné práce řeší mnoho mladých lidí už během studia. Výzkum společnosti KPMG Česká republika ukázal, že studenti se potřebují ještě před promocí zorientovat mezi firmami na trhu a hlavně přesně specifikovat obor, v němž chtějí svoji kariéru budovat. Mnozí zaměstnavatelé proto umožňují studentům navštívit jednotlivá oddělení a popovídat si s odborníky. „Už pátým rokem pořádáme pro studenty odborné workshopy. Naši manažeři se zájemcům, kteří přijdou k nám do firmy, celý den věnují a snaží se jim co nejvíce přiblížit část agendy ze své každodenní činnosti. Studenti tak mohou strávit pracovní den s auditory, daňovými odborníky, finančními poradci a jinými specialisty a snáze tak pochopit rozdíly mezi zdánlivě podobnými profesemi,“ vysvětluje Pavel Závitkovský.

Zejména mezi studenty vyšších ročníků je o tyto workshopy každý rok velký zájem. „Workshop vedený profesionály z KPMG Česká republika pro mě byl neocenitelnou zkušeností. Mohl jsem sledovat jejich práci, ptát se na vše, co mě zajímalo, poznat jak audit funguje přímo na místě a jak se pracuje v týmu. Ujasnil jsem si, že je to opravdu ten obor, v kterém si představuji svoji kariéru,“ popisuje Milan Bišof, který absolvoval dva workshopy v letech 2006/2007 a v současné době působí na pozici Assistant v oddělení Auditu KPMG Česká republika.

Vysokoškoláky nutí pracovat nedostatek peněz i rodiče

Průzkum KPMG Česká republika se zabýval také tím, kdy vysokoškoláci začínají sbírat pracovní zkušenosti. Dvě třetiny studentů druhých až pátých ročníků si při studiu na vysoké škole přivydělávají. Motivací jsou většinou peníze. „Zájem získat zároveň i praxi v oboru má jen každý desátý student,“ doplňuje Pavel Závitkovský. Každý dvacátý vysokoškolák naopak přiznává, že prací při studiu pouze vyplňuje volný čas nebo se snaží vyhovět rodičům.

Mezi studenty, kteří hledají již při škole uplatnění v oboru, jsou oblíbené také odborné stáže. „V rámci Internship programu u nás mohou studenti strávit až sedm měsíců – buď v odděleních Auditu nebo Finančního poradenství. Během tří až sedmi měsíců získají cennou pracovní zkušenost, zajímavou finanční odměnu a hlavně často i možnost nastoupit po ukončení studií na trvalý pracovní poměr,“ popisuje Pavel Závitkovský.

„Do KPMG Internship Programme jsem nastoupil už v lednu 2005. Práce v auditu mne natolik zaujala, že jsem se po ukončení stáže rozhodl využít nabídky pokračovat v práci pro toto oddělení i dál,“ popisuje svoji zkušenost jeden z účastníků odborné stáže Petr Hadrava, který nyní působí na pozici Senior v oddělení Auditu společnosti KPMG Česká republika.

Auto za vlastní schopnosti

Zajímavou výpovědí jsou také představy studentů, co mohou a chtějí svému budoucímu zaměstnavateli nabídnout. Čtvrtina ochotně poskytne své zkušenosti, znalosti a schopnosti. Necelých deset procent pak spolehlivost a svědomitost. „Jen každý čtrnáctý vysokoškolák tvrdí, že je ochotný se v zaměstnání učit. Stejný počet jich svým šéfům nabízí loajalitu a obětavost,“ dodává Pavel Závitkovský. Najdou se dokonce dvě procenta mladých lidí, kteří jsou svému zaměstnavateli ochotni nabídnout všechno. Opačný extrém, tedy nic, volí tři procenta studentů.

Na oplátku počítá mnoho studentů s bohatými benefity. Nejeden z dotazovaných zmiňoval služební auto, mobilní telefon a příspěvek na stravování. Mladí lidé přistupují k benefitům a bonusům často jako k samozřejmosti. „Díky nadprůměrnému platovému ohodnocení absolventů, kteří k nám nastupují, se s přemrštěnými nároky na benefity nesetkáváme. Naopak uchazeči jsou často příjemně překvapeni množstvím jazykových kurzů a dalších školení, která poskytujeme,“ říká Pavel Závitkovský.

„Samozřejmostí jsou například pravidelná letní školení a kurzy ACCA na certifikaci účetních, výuka cizích jazyků nebo školení komunikačních a prezentačních dovedností,“ potvrzuje jeho slova Michaela Szmaragowski, která působí na pozici Tax Supervisor v oddělení Daňového poradenství KPMG Česká republika.

Výzkumu se zúčastnilo více než 550 studentů těchto vysokých škol: Vysoká škole ekonomická v Praze, Česká Zemědělská Univerzita, Univerzita Karlova, Masarykova Univerzita v Brně, Vysoké Učení Technické v Brně, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Technická univerzita Liberec, Technická univerzita Ostrava.