Velké obchody porušují zákon

Téměř všichni obchodníci ve velkých prodejnách porušují zákon č. 124/2003 Sb., o uvádění jednotkových (měrných) cen. Zjistilo to Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) při svém průzkumu, do kterého zařadilo 23 velkých prodejen.

Od 1. května 2004 získali spotřebitelé v České republice velmi praktickou možnost jednoduchého srovnání cen různě velkých balení výrobků. Obchodníkům, kteří provozují prodejny s plochou nad 400 m2, určil zákonodárce novou povinnost: Označovat zboží také jednotkovou cenou. Prvním květnem počínaje nabyl totiž účinnosti zákon č. 124/2003 Sb., kterým byla do zákona o cenách č. 526/1990 Sb. implementována některá ustanovení evropské směrnice 98/6/ES o ochraně spotřebitele při označování cen výrobků nabízených spotřebitelům.

Kupující, kteří o této novince vědí, si jí velmi cení. Na SOS se obracejí se stížnostmi hlavně na čitelnost, případně absenci měrných cen, říká koordinátor projektu Karel Pavlík.

Členové SOS prověřili na několika místech republiky plnění této povinnosti hned z několika hledisek. Pozornost zaměřili na předem vytipované potraviny (balený chléb, máslo, mléko 0,5 l, tavený sýr, mražená zelenina, káva, prací prášek, mycí prostředek, oplatky, zmrzlina v kornoutu, polévka v sáčku, koření, nakládané okurky). Zástupci SOS navštívili prodejny Albert v Brně, Otrokovicích a Plzni, Billu v Brně, Carrefour v Brně a v Praze na Novém Smíchově, Delvitu v Praze 4 a 6, v Plzni a Otrokovicích, Globus-Baumarkt v Plzni, Hypernovu v Děčíně, Interspar v Plzni, Julius Meinl v Praze 1, Kaufland v Plzni, Penny Market v Praze 5, Plus v Praze 1, Tesco v Praze 1, Brně i v centru a na okraji města Plzně, a ZKD Plzeň – Centrum Plzeň.

Členové SOS sledovali při průzkumu na cenovkách především velikost písma a uvedení druhu měrné jednotky. Zjistili, že převážná většina prodejen sice tento údaj uvádí, ale až příliš často je špatně čitelný, případně cenovka je ohnutá a schovaná pod lištou, která kryje jednotlivé cenovky na regálu.

Některé prodejny uvádí na cenovkách více číselných údajů dokonce bez uvedení měny, takže spotřebitel stojí v rozpacích, co je vlastně měrná cena. (Na cenovce je uvedeno datum, případně výše DPH, pak další cifra a lomítko s jednotkou).

Některé prodejny vynalezly dokonce nové měrné jednotky pro určité potraviny: Carrefour uvádí jako jednotku u různě velkých balení taveného sýra ‚jeden kus‘ místo správného ‘jednoho kilogramu‘, což spotřebitelům cenové srovnání znemožňuje, uvádí Ivana PickováSOS.

Průzkum SOS také odhalil, že řada prodejen často opomíjí uvádět jednotkové ceny u zboží, které prodává v akci. Spotřebitel pak jen těžko může porovnávat výhodnost akce, která mu nabízí mimořádně výhodný nákup.

Další pochybení bylo v mnoha prodejnách zjištěno u nakládaných okurek. U tohoto druhu zboží by měl prodávající uvádět kromě celkové hmotnosti i hmotnost pevné potraviny a měrná cena se musí vztahovat k udané hmotnosti pevné potraviny. Kromě samotného průzkumu v prodejnách hodnotili členové SOS také reklamní letáky, na kterých měrné ceny musí být také uvedeny. Ve většině případů měrné ceny uvedené jsou i čitelnost je již lepší. Za systémovou chybu je však možné ale považovat uvádění stručného přehledu levných výrobků bez jednotkových (měrných) cen.

SOS se závěry svého průzkumu seznámí příslušné dozorové orgány a povinnost prodejen tyto ceny uvádět tak, aby byly pro spotřebitele srozumitelné, bude i nadále sledovat.