Vánoční nákupy po česku

Každý rok před Vánoci nastává období shonu a velkých nákupů. Z toho mají radost především obchodníci, kterým v této době výrazně stoupají tržby. Za vánoční dárky, pochutiny či dekorace se u nás každoročně utratí kolem 200 miliard korun. Průměrná částka, kterou každý Čech vydá na nákup vánočních dárků přesahuje 5 000 korun. Ženy a lidé ve věku 30-44 let (potenciální rodiče) plánují za dárky utratit téměř 7 000 korun. Necelých 10 % lidí potom hodlá za letošní Vánoce utratit více než 10 000 korun.

K tradičním vánočním dárkům patří kromě oblečení a parfémů také elektronika. Pro letošní rok budou nejžádanější DVD přehrávače, domácí kina, plazmové televize a MP4 přehrávače či notebooky. Mezi obvyklé dárky patří rovněž dárková balení vitamínů. Stále častěji si Češi pod stromeček nadělují i zahraniční dovolené. Výrazně k tomu přispívá nabídka first moment zájezdů za nižší ceny (jde vlastně o slevu za zaplacení zájezdu s velkým předstihem) a také čím dál rozšířenější možnost vzít si dovolenou na splátky. Dovolená se tak stává příjemným a peněženku přitom nepříliš zatěžujícím dárkem.

Vánoce na splátky

Splátkový prodej před Vánoci je obecně velice využívanou službou. Ačkoliv v běžných průzkumech o předvánočních nákupech pouze 4 % dotázaných přiznávají, že vánoční dárky budou pořizovat prostřednictvím splátkového prodeje, realita je jiná. Vyplývá to jak ze zkušeností obchodníků, tak z interních dat GE Money. Poslední tři měsíce roku jsou obdobím, kdy výrazně narůstá počet uzavřených úvěrových smluv. Mnoho lidí také na nákup dárků využívá hotovostních bezúčelových půjček. Celková částka, kterou si Češi na Vánoce půjčí, každým rokem roste – letos jistě přesáhne loňských 15 miliard korun. Velký zájem o splátkový prodej souvisí i s růstem jeho dostupnosti. Neustále se zvyšuje počet obchodníků a prodejen, které jej nabízí. Obchodníci zavádějí splátkový prodej a financování nákupů jako přidanou hodnotu jimi nabízených služeb. Například v prodejnách elektroniky je vždy v období před Vánoci velká poptávka po produktech splátkového prodeje. Podle prodejců je pak více jak třetina zboží kupována na splátky.

Nákupy v zahraničí

Pro Čechy už nejsou nákupy v zahraničí ničím výjimečným. Přes 31 % Čechů loni nakupovalo v zahraničí, 18 % se pak vypravilo na speciální zahraniční nákupní zájezd. Nejčastější období nákupů jsou kromě období dovolených právě vánoční nákupy. I pro nákupy v zahraničí jsou platební karty stále využívanějším nástrojem. Obzvlášť před Vánoci – ve čtvrtém čtvrtletí roku – narůstá počet zahraničních transakcí platební kartou až dvojnásobně oproti ostatním obdobím roku.

To vše nasvědčuje tomu, že Češi už pro nákupy v zahraničí nevyhledávají pouze „tradiční“ místa jako jsou levné polské tržnice, nebo oblíbené Vídeňské vánoční trhy. Neváhají se za nákupy vánočních dárků vypravit do kamenných obchodů za hranicemi. Oblíbenými destinacemi se stávají města jako Londýn, kde lze levněji než v ČR pořídit značkové oblečení, nebo Paříž, vyhlášená pro své parfémy, opět levnějšími než u nás. Do Německa či Rakouska Češi jezdí například za levnější elektronikou.

Madrid by se v blízké budoucnosti mohl stát preferovanou destinací vánočních nákupů. Nejenže se jedná o turisticky zajímavé místo na jihu Evropy, ale jde také o nejlevnější Evropskou metropoli, co se nákupů týče. Dokládá to průzkum Evropského spotřebitelského centra sídlícího v Dublinu. Například Praha podle tohoto průzkumu patří k dražším evropským městům a rozdíl v cenách může být oproti Madridu až dvojnásobný, obzvláště pak u módních doplňků či oblečení mladých návrhářů.