Váhání s přenesením čísla se může prodražit

Tisková zpráva SOS: Spotřebitelé mají od dnešního dne praktickou možnost využít práva vybrat si mobilního operátora a přitom nepřijít o své stávající telefonní číslo. Spotřebitelé rozhodnutí pro přenos čísla by neměli dlouho váhat, protože cena může významně vzrůst.

Přenesení čísla probíhá ve lhůtě několika dní až týdnů, závisí na aktivitě spotřebitele, který musí podstoupit proceduru čítající několik kroků. Nejdříve podá objednávku u nově zvoleného operátora, od kterého obdrží speciální kód. Do 11 dní musí s obdrženým kódem podat výpověď u stávajícího operátora, který ji do 5 dní posoudí a pokud operátor nemá vůči zákazníkovi pohledávky, přenesení musí povolit. Novou SIM kartu obdrží spotřebitel u svého nového operátora, kde se také dohodne na datu přenesení čísla. Samotné přenesení proběhne mezi 0:00 – 6:00 hodinou ranní a spotřebitel se tak do nového dne probudí již u nového operátora.

Možnost přenesení telefonního čísla do jiné mobilní sítě není umožněna majitelům pevných linek, uživatelům sítě Eurotel T!P a z důvodu vysokých smluvních pokut je prakticky bezpředmětná pro spotřebitele, kteří uzavřeli s operátory dlouhodobé smlouvy, vysvětluje Tomáš Liškutín, který se v SOS zabývá telekomunikačními otázkami.

Mobilní operátoři lákají zákazníky k přenesení čísla řadou slibů a marketingových akcí. Akční nabídky jsou však obvykle podmíněny závazkem využívání služeb na dobu určitou, často i se smluvním závazkem minimální fakturované částky. SOS doporučuje spotřebitelům, aby uzavření dlouhodobé smlouvy pečlivě zvážili. Vysoké smluvní pokuty jim mohou fakticky znemožnit využít nových výhod a slev, se kterými operátoři přijdou až následně, radí Liškutín.

Ačkoliv poplatek za přenesení čísla je v tuto chvíli téměř zanedbatelný, již brzy může významně vzrůst. Operátoři se různí v názorech na výši částky, kterou by si měli mezi sebou za přenesení účtovat, a to od necelých 100 Kč po téměř 2000 Kč. Jejich spor nyní řeší Český telekomunikační úřad, který rozhodne o osudu mobilní přenositelnosti v ČR. V pevných sítích již dříve ČTÚ rozhodl o ceně za přenesení ve výši 2850 Kč bez DPH za jedno číslo, což fakticky znemožnilo využití pevné přenositelnosti pro běžné spotřebitele a stává se stále větší překážkou v souvislosti s rozmachem internetové telefonie. Nový operátor, ke kterému spotřebitel chce přejít, musí totiž obvykle Českému Telecomu zaplatit uvedenou částku a po zákazníkovi požaduje její úhradu, což není přijatelné. Sdružení obrany spotřebitelů ČR věří v rozumné rozhodnutí ČTÚ, které určí výši poplatku za přenesení na rozumné úrovni, aby nedošlo k faktickému znemožnění této služby zvyšující volbu spotřebitelů, uzavírá Liškutín.