V souvislosti s krizí nakupujeme méně a více si vybíráme

Lidé byli v první polovině letošního roku v souvislosti s ekonomickou krizí při nakupování opatrnější, více šetřili a srovnávali ceny. Mnozí z obchodníků proto na tuto situaci zareagovali připravením několika akčních nabídek. Nyní už se nákupní chování spotřebitelů postupně vrací do normálu. Vyplynulo to z ankety GE Money Multiservis, kterou společnost uspořádala mezi obchodníky v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku.

Obchodníci se shodují na tom, že první polovina letošního roku se nesla v duchu změny spotřebitelského chování. Lidé byli opatrnější, vnímavější k cenám a nakupovali méně. Tyto tendence k šetření zaznamenalo přes 70 procent obchodníků. Zákazníci ve větší míře využívají cenové srovnávače, kde si mohou zvolit nejlevnější produkty. Aktivněji také reagují na akce, které přinášejí různá cenová zvýhodnění. Déle a pečlivěji si vybírají, uvádí Ondřej Vičar, ředitel internetového obchodu Vltava.cz. V prvním čtvrtletí byla znát nervozita a tendence k většímu šetření, ale nyní se vše pomalu vrací do běžných kolejí, říká Zdeněk Fekar ze sítě knihkupectví Kanzeslberger.

Podle výsledků ankety pořádané pod záštitou ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2009, která oslovila přes 60 největších maloobchodníků v České republice, reagovali obchodníci na náročnou situaci během prvního půlroku častějšími a výraznějšími slevami nebo akčními nabídkami. Více než 90 % z těch obchodníků, kteří zaznamenali sklony k šetření ze strany spotřebitelů, připravilo pro své zákazníky různá cenová zvýhodnění a speciální akce, kterými se jim snaží vyhovět.

Obchodníci v souvislosti s ekonomickou recesí také pozorovali u svých zákazníků změny v preferencích nakupovaného typu zboží. V létě jsme zaznamenali meziroční nárůst prodeje potřeb pro kempování. Dá se z toho vyvodit, že lidé využili levnější dovolené v Česku, konstatuje Jitka Součková, marketingová manažerka Kasa.cz.