V České republice již jezdí více než 20 jednotek Regionova ČD v deseti krajích

České dráhy modernizují dopravu na lokálních tratích; dnes se připojil Moravskoslezský kraj, kde ČD uvedly do provozu dvě jednotky Regionova; ještě letos bude Regionova představena v třívozové verzi.

Již v deseti krajích České republiky jezdí po lokálních tratích jednotky Českých drah Regionova. Dnes se připojil Moravskoslezský kraj, kde ČD oficiálně uvedly do provozu jednotky s pořadovým číslem 20 a 21. Regionovu – výrobek společnosti Pars nova Šumperk začaly České dráhy nasazovat do provozu v roce 2006 jako optimální řešení modernizace provozu na lokálních tratích.

V letošním roce představí České dráhy třívozovou verzi jednotek Regionova, které nasadí do provozu na vytíženějších tratích v Libereckém a Jihomoravském kra­ji.

Dvě sériové motorové jednotky Regionova (řada 814–914) nasadily dnes České dráhy do pravidelného provozu v Moravskoslezském kraji. Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, přímo ve stanici Nový Jičín město symbolicky předal částečně nízkopodlažní motorovou jednotku Regionova (v Moravskoslezském kraji jsou nasazena vozidla s pořadovými čísly 020 a 021) zástupcům Moravskoslezského kraje.

Jednotky Regionova budou v Moravskoslezském kraji nasazeny v prvopočátku na tratích Nový Jičín – Suchdol nad Odrou a Studénka – Bílovec. Tyto tratě byly vyhodnoceny jako nejlépe odpovídající využitelnosti těchto vozidel.

Moravskoslezský kraj je již desátým krajem (po krajích Zlínském, Karlovarském, Královehradeckém, Olomouckém, Jihomoravském, Plzeňském, Ústeckém, Pardubickém a Vysočina), kde byly sériové jednotky Regionova nasazeny. Prototyp Regionova – oceněný zlatou medailí z Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně 2005 – je nasazen na tratích ve Středočeském kraji.

Regionova jako „vlajková motorová jednotka“ krajů

České dráhy s Regionovou neuvádějí do provozu pouze nový vlak. Součástí je vždy také ucelený koncept propagace kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Regionovou Vaším krajem.

„Ve spolupráci s jednotlivými kraji využíváme jednotky Regionova jako pojízdný marketingový nástroj – jednoznačně svázaný s krajem, ve kterém vozí své cestující. Kromě již zavedeného názvu Regionova tak jednotky dostávají navíc do vínku přívlastek s názvem kraje, logo příslušného kraje a interiér doplní informační plochy s informacemi zajímavými nejen pro turisty a návštěvníky,“

říká o konceptu Regionovu Vaším krajem Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. České dráhy tak krajům vedle zajištění regionální dopravy nabídnou další přidanou hodnotu – zaměřenou jednoznačně na podporu turistického ruchu.

V návaznosti na to i dnes předané jednotky Regionova již byly označeny logotypem Moravskoslezského kraje včetně oficiálních internetových stránek Moravskoslezského kraje www.kr-moravskoslezsky.cz a jejich název doplněn na Moravskoslezská Regionova. Interiér a exteriéry doplnily následující prvky, které jsou standardem také při dodávkách dalších souprav:

  • Logotyp Regionova byl doplněn na Moravskoslezská Regionova.
  • Na skříň motorového vozu byl umístěn logotyp Moravskoslezského kraje a adresa oficiálních internetových stránek kraje.
  • Interiér motorové jednotky bude vybaven stojany a rámečky pro informační materiály o zajímavostech Moravskoslezského kraje. Do nich je možné umístit jak propagační letáčky, tak například mapu a další informační materiály.
  • Jednotky budou osazeny prodejními automaty pro prodej cestovních dokladů.

České dráhy takto ve spolupráci s jednotlivými kraji vybaví a upraví všechny jednotky, které letos mají být nasazeny do provozu. Obdobné koncepty jsou úspěšně využívány v zahraničí, například ve Spolkové republice Německo, kde je veřejnost takto jednoznačně motivována k ekologicky šetrnému cestování vlakem.

Motorové jednotky Regionova jsou vhodným řešením, které v rámci finančních podmínek železnice v České republice přináší možnost rychlého zvýšení komfortu cestování na lokálních a regionálních tratích. Přispívají k tomu také ve srovnání s jinými obdobnými vozidly pro regionální tratě (například z provenience západoevropských výrobců) nesrovnatelně nižší (přibližně čtvrtinové) pořizovací náklady, a to při nabídce cestovního komfortu a technologií odpovídajícím standardům EU.

Další chystaná modernizace regionální dopravy na Ostravsku: Havířov – Ostrava centrum vlakem za cca 20 minut

Ještě v letošním roce plánují České dráhy nasazení dalších nových dvoupodlažních jednotek 471 CityElefant do provozu na tratích na Ostravsku. Ty již nyní v počtu dvou jednotek zajišťují dopravu na spojích na trase Opava východ – Ostrava Svinov – Český Těšín.

Současně bude dokončena elektrizace vnitroostravské trati Ostrava hl.n. – Ostrava střed – Ostrava Kunčice (listopad 2007) a bude zřízena nová zastávka Ostrava – centrum (počátek roku 2008) v blízkosti populární Stodolní ulice.

Dokončení těchto projektů umožní výhledově převedení do přímých regionálních vlaků velké části cestujících na rameni Havířov – Ostrava centrum – Ostrava hl.n. s jízdní dobou bez přestupů cca 20 minut. Díky tomu posílí také železnice svou roli coby součást MĚSTSKÉ DOPRAVY na území třetího největšího města v České republice.