V červnu jelo načas přes 87 % vlaků Českých drah

Minulý měsíc plnily České dráhy jízdní řád na víc jak 87 %. Je to lepší výsledek než loni, a to i přes rekordní rozsah stavebních prací, které letos na kolejích provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Výsledek ovlivnilo i špatné počasí a stávka strojvůdců.

Z celkového počtu 209 425 vlaků osobní dopravy vypravených v měsíci červnu jich včas dojelo 182 213, tedy 87,01 %. Nejčastější příčiny narušení jízdního řádu nedokáží České dráhy nijak ovlivnit. Například u dálkových spojů to byla z celých 32,37 % právě stavební činnost nebo traťové závady. Jde o poruchy výhybek, poruchy zabezpečovacího zařízení a podobně. Dalších téměř 27 % zpoždění vlaků zavinily nehody, sebevražedné pokusy, počasí, ale také zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích.

„I když jsme při přípravě jízdního řádu plánovanou výlukovou činnost SŽDC zohlednili, někdy stačí drobná nepředvídaná mimořádnost, jako je závada na provozovaných kolejích, na zabezpečovacím zařízení, na trolejovém vedení, nebo na vozidlech, mimořádná událost typu střetnutí na přejezdu, přejetí osob atd., a zpoždění už se nedá zabránit. Snahou všech zaměstnanců řídících vlakovou dopravu je v takovýchto případech zpoždění vlaků minimalizovat,“ vysvětluje Miroslav Jasenčák, ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Českých drah. „Z výluk, které se v červnu odrazily na plnění grafikonu, můžu připomenout třeba stavební činnost v břeclavském uzlu, výluky v Brně Horních Heršpicích , v Kolíně, v traťovém úseku Praha – Benešov u Prahy, v pražském uzlu stavbou „Nového spojení“. Staví se také na trati Plzeň – Cheb, v úseku Zábřeh na Moravě – Olomouc, Český Těšín – Čadca (ŽSR) a na řadě dalších míst po celé republice.“ Například při zmíněné výluce v Brně Horních Heršpicích se musí ke každému vlaku připojit motorová lokomotiva, což spoj zdrží nejméně o několik minut.

Vliv mělo i počasí a stávka

Negativní dopad na celkové plnění grafikonu v měsíci červnu měly bouřky, které se přes Českou republiku přehnaly 25. až 26. června. V těchto dnech bylo zaznamenáno srovnatelné množství padlých stromů a poškozených elektrických drážních vedení jako při zničujících vichřicích Emma či Kiryl. V mnoha místech paralyzovaly popadané stromy i silnice, a vlaky proto nebylo možné nahradit autobusy. Kvůli bouřkám bylo 389 vlaků zpožděno a dalších 254 zcela odřeknuto. 280 vlaků se zpozdilo a 655 vůbec nevyjelo také 24. června v době stávky části strojvůdců.