Útraty pomocí předplacených karet v Evropě se do roku 2010 vyšplhají na 164 mld. dolarů

V nejnovějším výzkumu, který si u skupiny Boston Consulting Group (BCG) objednala společnost MasterCard, se odhaduje, že útraty pomocí předplacených platebních karet v Evropě dosáhnou do roku 2010 výše 164 mld. dolarů.

Výzkum rovněž poukázal na skutečnost, že zatímco Velká Británie by se měla stát největším samostatným trhem pro předplacené karty v Evropě podle objemu finančních prostředků, Rusko a Polsko budou svědky největšího nárůstu podílu této platební metody na celkových útratách pomocí platebních karet.

Motorem tohoto segmentu na kontinentu bude využívání předplacených karet k výplatě státních dávek osobám bez bankovního účtu a také jejich používání jako formy darů.

Výzkum BCG odhaduje celkovou částku útrat v Evropě na 164 mld. dolarů, což představuje 25,4 % celosvětových útrat, které dosáhnou 645 mld. dolarů. To sice Evropu řadí za Spojené státy (296 mld. dolarů a 45,9 %), ale daleko před Japonsko (59 mld. dolarů a 9,1 %).

Podle výzkumu, který analyzuje jednotlivé evropské trhy, by útraty pomocí tohoto platebního prostředku ve Velké Británii měly do roku 2010 činit 34 mld. dolarů (tedy 5,3 % celosvětových útrat), což z této země činí největší samostatný trh v Evropě a čtvrtý největší trh na světě.

Velkou Británii těsně následuje Itálie, kde útraty podle odhadů dosáhnou 33 mld. dolarů (5,1 % celosvětových útrat a pátý největší trh na světě), a Francie s očekávanými útratami na úrovni 27 mld. dolarů (4,2 % celosvětových útrat a sedmý největší trh na světě).

Je to ovšem východní Evropa, kde se čeká největší nárůst z hlediska podílu na celkových útratách pomocí platebních karet. V Polsku by celkové útraty pomocí předplacených karet měly dosáhnout 11 mld. dolarů, což představuje 14,1 % všech útrat v zemi pomocí platebních řešení. Výzkum BCG rovněž ukázal, že útraty předplacenými kartami v Rusku dosáhnou 23 mld. dolarů a získají tak 12,6% podíl na domácím trhu.

Podle výzkumu budou oba tyto trhy mít velký náskok proti západoevropským sousedům včetně Německa, kde podíl tohoto platebního řešení na domácím trhu dosáhne asi 7,7 % (26 mld. dolarů).

Chris Reddish, manažer předplacených produktů ze společnosti MasterCard Europe, v reakci na zjištění výzkumu na první evropské konferenci o předplacených kartách, která se koná v Praze, uvedl: Rychlý růst segmentu předplacených karet jasně poukazuje na to, že si spotřebitelé, vydavatelé a veřejný sektor uvědomují výhody této platební metody, jakož i její schopnost uspokojit různorodé potřeby.

Co pohání růst

Výzkum ukázal, že jedním z hlavních motorů budoucího růstu útrat pomocí předplacených karet budou státní programy. Předplacené karty pomáhají veřejnému sektoru v boji proti zneužívání sociálních dávek, protože se v systému vůbec nepracuje s hotovostí a dávka se skutečně dostane k tomu, komu je určena.

Očekává se, že do roku 2010 projde v Rusku přes platební karty celých 23,2 % státních dávek, což představuje 13 mld. dolarů jen v tomto segmentu trhu. Podobně v Itálii by podíl distribuovaný přes předplacené karty měl dosáhnout až 28 % státních dávek (tj. 14 mld. dolarů).

Za druhou největší kategorii útrat pomocí předplacených karet označila společnost BCG dary; v této oblasti povede Evropu Francie a Německo. V Německu by předplacené karty měly obstarávat 15,7 % veškerých útrat pomocí dárkových karet (16 mld. dolarů), zatímco ve Francii dokonce ještě více – 19,8 % a 17 mld. dolarů.

Předplacené karty se jednoduše kupují a jednoduše používají. Spotřebiteli nabízejí finanční svobodu platební karty bez nutnosti mít bankovní účet nebo žádat o úvěr, vysvětlil Chris Reddish.

Platební karty jsou nyní dostupnější pro další skupiny spotřebitelů, kteří mohou nakupovat zboží nebo služby například přes telefon či internet, kde nelze použít hotovost. Za současných podmínek je potenciál segmentu předplacených karet obrovský, dodal Chris Reddish.

Další zjištění výzkumu společnosti The Boston Consulting Group

  • Podnikové útraty pomocí předplacených karet dosáhnou v Evropě do roku 2010 nejméně 14 mld. dolarů. Jedná se o kategorii, která ve světě získává na dynamice a která má výrazný růstový potenciál vyplývající ze skutečnosti, že společnosti začínají využívat předplacené karty k přísnější kontrole výdajů zaměstnanců, než jak to bylo dosud možné při používání hotovosti.
  • Pro ty, kdo cestují, slouží předplacené katy jako jakýsi finanční pas, nabízející všude akceptovanou měnu, k níž máte přístup kdekoliv a kdykoliv bez výdajů spojených s výběrem hotovosti. Výzkum uvádí, že útraty pomocí předplacených karet v kategorii turistiky a cestování by měly do roku 2010 ve Francii, Německu a Spojeném království dosáhnout 1 mld. dolarů.
  • Zatímco v současné době vedou v objemu útrat pomocí předplacených karet na vysokoškolské půdě Spojené státy, tento segment nabírá výraznou dynamiku i v západní Evropě. Očekává se, že tento typ útrat ve Francii, Německu, Itálii a Španělsku dosáhne do roku 2010 částky 1 mld. dolarů.