UNIQA loni řešila pojistné podvody za více než 22 milionů

[Tisková zpráva] V loňském roce bylo v UNIQA pojišťovně experty řešeno celkem 526 případů s důvodným podezřením z pokusu o pojistný podvod, což představovalo oproti roku 2010 mírný pokles.

Svoji roli v poklesu sehrála absence větších katastrofických škod, které naopak povzbudily nepoctivce o rok dříve. Celkem zabránili vyšetřovatelé pojišťovny ztrátě 22,1 milionu korun, které podvodníci nárokovali za fingované nebo uměle navýšené škody. Prokázaná hodnota podvodů tak meziročně vzrostla o 5 %. Opět dominovaly „čachry“ v pojištění vozidel, majetku a v pojištění osob.

Přibližně 46 % odhalených pokusů bylo dále šetřeno v rámci trestních řízení, u nichž už byla rozhodnuta více než třetina. UNIQA pojišťovna v tomto procesu spolupracuje s Policií ČR.

Největší podíl na této trestné činnosti měly případy z oblasti pojištění vozidel (asi 65 %). V tomto segmentu se se řešily sporné případy za bezmála 13 milionů korun, průměrná nepoctivě uplatněná škoda činila loni asi 37.000 korun. To znamenalo výrazný nárůst, protože o rok dříve byla průměrná podvodná škoda ještě pod 30.000 korunami.

Stagnovaly škody s indiciemi pojistného podvodu v oblasti pojištění majetku a odpovědnosti (podíl asi 9 %), které byly vyčísleny na více než 7,8 milionu korun. Průměrná podvodná škoda v tomto segmentu loni vyrostla na 166.000 korun, což představuje strmý růst – o rok dříve překročila hranici 140.000 korun, ale v roce 2009 činila ještě jen asi šestinu této částky. Počet škod řešených jako podvod zůstal meziročně prakticky nezměněn, protože se naší republice vyhnuly katastrofické škody. Ty bývají tradičně pro podvodníky dobrou příležitostí pokusit se obohatit.

Mírně stoupl počet případů hlášených z oblasti pojištění osob, zejména z úrazového, soukromého zdravotního a cestovního pojištění (meziročně + 4 %, celkový podíl 25 %). Celkem se tento segment podílel na prokázané hodnotě podvodů z 6,5 %.

Frekventovaným pojistným podvodem loňského roku bylo znovu uplatnění škody na nestandardně legalizovaných vozidlech s manipulací jejich ochrannými znaky. Pachatelé například importují vrak vozu s dokumenty, které „převedou“ na jiné auto stejné značky, barvy a stejných parametrů, které nechají pro tento účel na objednávku ukrást. Nově zrozený automobil pojistí a vzápětí nechají buď odcizit, popřípadě ho nechají shořet. Vzniklou „újmu“ nárokují od pojišťovny.