Účtování přirážky při platbě kartou

Společnost Capgemini poskytuje poradenství řadě významných světových finančních institucí. Například ve Velké Británii jsme se tak již setkali s procesem zrušení pravidel o neúčtování přirážky při platbách kartami.

Na základě našich zkušeností neočekáváme, že by se pro účtování přirážky zákazníkům rozhodl významný počet obchodníků. Maloobchodní segment trhu je podroben vysoké míře konkurence a rozhodnutí o účtování přirážky k platbám kartou by s vysokou pravděpodobností negativně ovlivnilo nejen image, ale také tržby daného obchodníka. Obchodníci na území Evropy dnes berou platby kartami jako přirozenou součást služeb zákazníkům a jsou podle našich zkušeností připraveni nést náklady, které jsou s touto službou spojeny.

Vzhledem k tomu, že obchodník nemůže účtovat přirážku u jiných způsobů platby (šeky, obchodní poukazy), by bylo nelogické, aby zaváděl systém na účtování přirážky, kterou by mohl účtovat pouze v případě platby prostřednictvím platebních karet. Tím by značně eliminoval výhody, které akceptace platebních karet přináší a odrazoval by své zákazníky od jejich používání.

Proti zavádění přirážky k platbám kartou hovoří rovněž fakt, že stále více významných obchodníků v Evropě využívá možnosti vydávat vlastní co-brandované platební karty. Tyto karty významným způsobem zvyšují loajalitu zákazníků k obchodnímu řetězci a pozitivně tak ovlivňují jeho tržby.

Patrik Horný
generální ředitel Capgemini pro Českou republiku