TURISTÉ S KARTAMI UTRÁCEJÍ VÍC, PŘESTOŽE CESTOVNÍ RUCH STAGNUJE

Během letošních letních prázdnin u nás turisté utratili téměř 3 miliardy korun

PRAHA, 18. listopadu 2002 – Letošní letní turistická sezóna byla pro náš stát nejúspěšnější z hlediska devizových příjmů z plateb kartami Visa zahraničními návštěvníky. Turisté u nás totiž během července a srpna utratili rekordní 2,9 miliardy korun, o 16 procent víc než ve stejném období předchozího roku. Podle odhadů asociace Visa představuje tato suma pro Českou republiku celých 12 procent z celkových devizových příjmů ze zahraničního cestovního ruchu za tyto dva měsíce. Při současné stagnaci příchozího zahraničního cestovního ruchu, o které informoval Český statistický úřad, turisté s platebními kartami stále výrazněji přispívají k vývoji obchodní bilance České republiky.

Nejvíce zahraniční návštěvníci utráceli v našich obchodech, hotelech, restauracích a u benzinových čerpadel, kde celková částka za oba letní měsíce dosáhla 1,8 miliardy korun, což představuje 13 procentní nárůst. Průměrná hodnota jedné transakce při placení kartou přitom činila 2 400 korun. Na druhé straně ovšem došlo ke snížení vlastního počtu platebních transakcí o 0,1 procenta, což dokládá negativní vliv srpnových povodní na možnost placení u obchodníků zvláště v centru hlavního města. V bankomatech a u bankovních přepážek vybrali turisté hotovost v hodnotě 1,1 miliardy korun. Jejich zájem se již tradičně soustředil především na Prahu, lázeňská města, jižní Čechy a Moravu.

Při rozdělení turistů podle země původu můžeme prohlásit, že nejvíce u nás v létě utratili návštěvníci ze zemí EU (více než 70 procent ze všech transakcí cizinců na území ČR), a to v pořadí Velká Británie (celková útrata 390 milionů korun), Německo (242 mil. korun), Francie (155 mil. korun) a Dánsko (136 mil. korun). Česká republika je přitažlivá nejen pro západní Evropany, ale také pro turisty z jiných kontinentů. Například turisté z USA (477 mil. korun) provedli více nákupů s platební kartou Visa než ostatní mimoevropští turisté dohromady, zatímco mezi návštěvníky ze střední a východní Evropy vedli Poláci (110 mil. korun) a Rusové (88 mil. korun).

„Přestože jsme letos v létě zaznamenali mírný pokles počtu zahraničních turistů u nás, jejich výdaje s kartami Visa se zvýšily. Díky tomu, že platba prostřednictvím platební karty je velice snadná a umožňuje jejímu držiteli impulsivní nákupy, má velmi pozitivní vliv na ekonomiku naší země. Investice do infrastruktury mají pro naše banky i obchodníky rychlou návratnost a navíc bezhotovostní platby zabraňují daňovým únikům, protože veškeré transakce probíhají přes bankovní účty plátců a příjemců plateb,“ vysvětluje Miloslav Kozler, manažer pro Českou a Slovenskou republiku asociace Visa International.

Bez karty se při nákupech neobešli především Rakušané a Němci (více než 80 procent transakcí v obchodech). Naproti tomu Švédové, Dáni a Norové jsou v tomto směru tradičně ojedinělou výjimkou, protože jsou při placení v obchodech zdrženlivější. Upřednostňovali totiž výběry hotovosti z bankomatů, které v létě představovaly 70 procent jejich celkových útrat u nás.

„Dnes přijímá platební karty Visa více než 38 656 českých obchodníků a držitelé mají možnost využít sítě 2 023 bankomatů. Zahraniční návštěvníci tak mají mnohem více příležitostí k nákupu a platbě prostřednictvím své karty. Turisté používají karty při cestování daleko častěji a utrácejí mnohem více, než když jsou omezeni k tradičním metodám výměny jejich domácí měny za korunové bankovky či mince,“ dodává Miloslav Kozler.

# # #

Poznámka:

Asociace Visa International
Mezinárodní bankovní asociace Visa International získala jedno z předních míst v oblasti platebních karet a patří jí první místo na světě mezi spotřebitelskými platebními systémy. Asociace Visa hraje rozhodující úlohu při zavádění nových platebních produktů a technologií, což přináší prospěch 21 000 spolupracujícím finančním institucím i držitelům více než 1 miliardy karet s vlaječkou Visa. Asociace Visa hraje vedoucí úlohu v rozvoji plateb na internetu a je iniciátorem vytvoření tzv. u-commerce – možnosti platit pomocí jakéhokoli osobního komunikačního zařízení, v kteroukoli hodinu a kdekoli na světě.

Asociace Visa International spolupracuje v České republice s těmito finančními institucemi: Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, Živnostenská banka, HVB Bank Czech Republic, Raiffeisenbank, ABN AMRO, eBanka a Citibank. Na konci roku 2001 bylo v České republice 2,1 milionu karet Visa. Celkové výdaje držitelů těchto karet v ČR dosáhly loni téměř 116 miliard korun. Za stejné období se v ČR realizovalo 60,5 milionu transakcí v průměrné hodnotě 1 920 korun.

Internetová adresa asociace Visa: http://www.visa.com