Tržby 250 největších světových maloobchodních firem stouply loni na rekordních 90 tisíc dolarů

V obchodech 250 největších světových společností utratili zákazníci v období od 1. července 2005 do 30. června 2006 rekordních 3,01 bilionu dolarů. Na svou osobní spotřebu tak lidé utratili v největších globálních řetězcích každou vteřinu 90 tis. USD a každou minutu 5,4 milionu dolarů. V každém případě to ovšem bylo o 6 % více než v předcházejícím období 2004/2005.

Ve své nejnovější studii Globální velmoci v maloobchodu 2007 (Global Powers of Retailing 2007) to uvádí výzkumná, poradenská a účetní společnost Deloitte Touche Tohmatsu. Studii sestavila ve spolupráci s časopisem Stores.

Ira Kalish, ředitel pro spotřebitelské odvětví Deloitte Research, k výsledkům studie říká: „Ačkoliv světová ekonomika vykazuje znaky nerovnováhy, rok zakončený červnem 2006 byl pro většinu největších globálních maloobchodních firem příznivý. Nicméně, udržení výsledků do budoucna nebude lehké.“

Dr. Ira Kalish dále zmiňuje, v čem spočívají hlavní problémy maloobchodu. Podle něj jsou to klesající marže, zpomalující se obrat aktiv a v důsledku snížení výnosnosti měřené čistým ziskem. „Je nepravděpodobné, že dramatický růst majetku akcionářů v maloobchodních firmách bude v příštích pěti letech pokračovat,“ shrnuje Ira Kalish. „Proto vzroste aktivita ve fúzích a akvizicích, nastane další konsolidace odvětví a lze očekávat snižování zadluženosti maloobchodních korporací.“

V uplynulých 15 letech obchodníci velmi dobře vydělávali na dovozu levného zboží z rozvojových zemí. Čína, Indie, Mexiko a Vietnam byli největšími dovozci spotřebního zboží mj. do Velké Británie a USA. Změna politického klimatu a názory spotřebitelů se ale mění, ceny zboží z rozvojových zemí rostou a obchodníky to může přinutit ke hledání domácích dodavatelů, kteří ale budou dražší.

„Podobný vývoj mohou maloobchodní řetězce očekávat v budoucnosti i v Česku,“ říká Martin Tesař, partner Deloitte Czech Republic. „Zatím sice na spotřebitele stále nejvíce fungují cenové benefity, ale do budoucna můžeme očekávat také sílící poptávku po dražším zboží. Lidé se také budou více zajímat o podmínky, za jakých se v rozvojových zemích zboží vyrábí, a obchodní firmy se budou potýkat s rozšiřováním spotřebitelských hnutí typu Fair Trade a podobných.“ dodává Martin Tesař.

Tržby jsou nejsledovanějším ukazatelem

Obrat 250 největších světových obchodníků v období 2005/2006 stoupl v průměru o 8,4 procenta ve srovnání s předcházejícím obdobím. Nejrychleji, o 20,3 %, rostl v Latinské Americe. Jen 49 firem, tedy necelá pětina z 250 největších, ve sledovaném období vykázala pokles obratu. Čisté ziskové marže společnostem z TOP 250 vzrostly na průměrných 3,5 % ve srovnání se 2,7 % v předcházejícím období. Nejziskovějším světovým regionem byla opět Latinská Amerika s průměrnou marží 4,4 procenta. V Evropě byly nejziskovější maloobchodní firmy ve Velké Británii (5,5 %), nejslabší zisky vykázaly německé společnosti: jen kolem 2 procent. V Německu jsou ovšem nízké marže dlouholetou tradicí.

Nejpočetnější skupinou v TOP 250 jsou obchodníci s potravinami, zastoupeny jsou 135 firmami. Avšak jejich podíl klesá. Ještě v roce 1995 jich bylo 61 %, loni už jen 58 procent. Stoupá naopak podíl specializovaných obchodů. Z nejvyšší světové ligy operuje v České republice 36 maloobchodních společností. Jejich finanční výsledky nejsou sledovány zvlášť, nicméně podle údajů Českého statistického úřadu prodeje maloobchodních společností se 100 a více zaměstnanci v období od července 2005 do června 2006 stouply o 13,2 procenta, když celkové maloobchodní tržby vzrostly reálně o 7,1 procenta. Podniky ostatních velikostí zaznamenaly růst tržeb mezi 4 % a 5,4 procenta. Rychleji, o 9,5 %, rostly prodeje nepotravinářského zboží, tržby za potraviny stouply o 6,6 procenta.

Podniky z TOP 250 přítomné v ČR:

Alticor Inc. / Amway, Quixtar
AS Watson & Company Ltd.
Avon Products, Inc.
Bauhaus
Bertelsmann AG
C&A
Celesio AG
Debenhams plc
Delhaize Group
Dirk Rossmann GmbH
dm-drogerie markt GmbH + Co. KG
Douglas Holding AG
DSG international plc (dříve Dixons Group plc)
Edeka Zentrale AG & Co. KG
Fa. Anton Schlecker
Globus Holding GmbH & Co. KG
H & M Hennes & Mauritz AB
Hachette Distribution Services
HORNBACH – Baumarkt – AG
Inditex S.A.
KarstadtQuelle AG
Kesa Electricals plc
Koninklijke Ahold N.V.

Luxottica Group
LVMH
Marks & Spencer Plc
Metro AG
Next plc
Norma Lebensmittelfi­lialbetrieb, GmbH & Co. KG
Otto Group
Tesco
Rewe-Zentral AG
Schwarz Unternehmens Treuhand KG
SPAR Österreichische Warenhandels- AG
Tengelmann Verwaltungsund Beteiligungs GmbH
The IKEA Group
(abecední pořadí)

„Obliba velkých obchodních formátů, které jsou typické pro nadnárodní řetězce, v minulých letech prudce rostla, ať již šlo o obchody s potravinami, rychloobrátkovým zbožím nebo o specializované obchody. Nyní se však již růstová tempa blíží svému zenitu,“ konstatuje Ira Kalish. „Napovídají tomu dva neklamné signály: řetězce míří do menších a malých sídel a dochází ke konsolidaci.“ Loni například britské Tesco odkoupilo tuzemskou síť od francouzského Carrefouru, své potravinové obchody prodal Aholdu Julius Meinl. Řetězec Delvita koupila německá skupina Rewe. V současné době se Meinl zbavuje i řetězce 130 drogerií Droxi, který kupuje německý Schlecker.