Trvejte na svých právech při reklamacích mobilů BenQ-Siemens

Mobilní telefony značek Siemens a BenQ-Siemens v současné době odmítají velké i malé servisy. Výrobce totiž neproplácí náklady spojené se záručními opravami jeho přístrojů. Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že fakt, že německý výrobce společnosti BenQ zbankrotoval, nesmí omezit práva spotřebitelů.

Celý problém tkví v tom, že výrobce mobilních telefonů odmítá proplácet servisům, případně prodejcům náklady na vyřízení reklamací. Ti se dostávají do vysokých dluhů a někteří to řeší tím, že reklamace mobilních telefonů Siemens a BenQ-Siemens odmítají. Například společnost Britex veřejně vyhlásila, že takovéto telefony nepřijímá, a pokud jí je spotřebitelé pošlou, bude po nich nárokovat úhradu balného a dopravních nákladů. Každý spotřebitel, který zjistí, že se mu na telefonu vyskytla záruční vada, má právo reklamovat a domáhat se opravy, výměny nebo případně odstoupit od smlouvy. „Prodávající je ze zákona odpovědný za vady prodané věci, je tedy povinen reklamaci přijmout a vyřídit,“ připomíná Martin Reisinger ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

Všichni tři mobilní operátoři na českém trhu se veřejně zavázali, že ve svých servisních střediscích budou záruční opravy vyřizovat, nicméně ne všichni spotřebitelé zakoupili své telefony jejich prostřednictvím. Obdobný přístup by ale měl být běžný i u ostatních prodejců mobilních telefonů. „Pokud servisní opravna nedodrží zákonem o ochraně spotřebitele stanovenou maximální lhůtu 30 dní k opravě telefonu, může zákazník požadovat buď nový telefon nebo může odstoupit od smlouvy,“ upozorňuje Ivana Picková, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR. „Pokud by podnikatel odmítal postupovat v takovém případě podle zákona, spotřebitelé se mohou obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci.“

Pokud se spotřebitelé setkají při reklamacích s problémy, mohou se obrátit na poradny SOS po celé České republice případně poslat zprávu na sos@spotrebitele.info