Tři čtvrtiny obchodníků nabízejí ekologicky šetrné výrobky

Tři čtvrtiny českých obchodníků již nabízejí zákazníkům ekologické a jiné alternativní výrobky. Přes 90 procent obchodníků navíc již zahrnulo některé ekologicky šetrné principy do své firemní strategie. Vyplynulo to z ankety spojené s oceněním GE Money Multiservis Obchodník roku 2008, v jejímž rámci bylo osloveno padesát nejvýznamnějších maloobchodních společností v České republice.

Významnými distributory ekologických produktů jsou supermarkety a hypermarkety, které dnes již běžně nabízející biopotraviny. Jedná se například o mléčné potraviny, ovoce a zeleninu, luštěniny či maso. Přestože je nabídka tohoto zboží výrazně širší než v minulosti, pro obchodníky se stále jedná spíše o doplňkový prodej. „Za poslední dva roky se poptávka po tomto typu produktů výrazně zvýšila. V celkových tržbách je však podíl bio výrobků stále poměrně nízký,“ uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která provozuje obchody Albert a Hypernova.

Výrobky spojené s alternativním životním stylem jsou k dostání mimo jiné i přes internet. Vedle produktů biozemědělství lze takto sehnat i zboží vyrobené v rámci Fair Trade programů, které zaručují malým výrobcům ze zemí třetího světa odpovídající podíl na zisku z konečné ceny produktu. Fair Trade zboží však není pouze výsadou internetového prodeje, jeho nabídka se postupně rozšiřuje i v českých kamenných prodejnách různých společností.

Z výsledků ankety pořádané při ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2008 rovněž vyplynulo, že převážná většina firem sleduje ve svém denním provozu alespoň některé ze zásad ekologické šetrnosti. Nejobvyklejším způsobem je třídění odpadu a využití úsporných svítidel. Mezi další opatření beroucí v potaz životní prostředí patří například používání obalů a tašek z recyklovaných materiálů, omezování klimatizace či zpětné využití tepla v systémech vzduchotechniky v prodejnách a kancelářských prostorech.