Trendy v osobním bankovnictví ve střední a východní Evropě: žijte nyní, plaťte později

Výrazný nárůst poptávky po úvěrech, pokles u spořitelních produktů, zvýšení penetrace trhu bankovními produkty.

Objem osobních půjček v zemích střední a východní Evropy se od roku 2000 zdesetiná­sobil. Poptávka po půjčkách ve všeobecném procesu dohánění vyspělých trhů výrazně narůstá. V počtu klientů bank zaznamenává nejvýraznější nárůst Rumunsko: 16 % populace ve věku nad 15 let má osobní půjčku oproti třem procentům před čtyřmi lety. Kromě Rumunska jsme svědky významného nárůstu i v Chorvatsku, kde se počet lidí, kteří si vzali půjčku, od roku 2001 zdvojnásobil a dosáhl 22 %. Stejně prudký nárůst příklonu k půjčkám zaznamenalo i Srbsko a Černá Hora (ze 3 % v roce 2001 na 9 % v roce 2005) a Bulharsko (ze 3 % na 7 % v roce 2005). Současně s tím se také ve všech zemích regionu čím dál méně využívá spořitelních produktů. Nejsilnější pokles byl zaznamenán v Chorvatsku (z 38 % v roce 2001 na 26 % v roce 2005), Slovensku (z 67 % na 56 %) a České republice (z 62 % na 56 %).

Toto jsou některé z výsledků průzkumu trhu, který nedávno v zemích střední a východní Evropy uskutečnily společnosti Fessel&GfK, RmPLUS, TNS MODUS a SMG_KRC na objednávku Bank Austria Creditanstalt (BA-CA). „Příčina tohoto trendu je prostá: stejně jako v západní Evropě si lidé chtějí užívat života, zaměřují se na spotřebu a přejí si nakupovat – tady a teď. Proto výplaty zůstávají na bankovních účtech pro účely každodenní spotřeby místo toho, aby je lidé převáděli na spořitelní účty, jak tomu bylo v minulosti. Pokud není na účtech dostatek prostředků, lidé si berou menší půjčky, aby si mohli koupit televizi nebo počítač. Poptávka po těchto typech půjček stabilně roste,“ říká Martin Mayr, odborník na průzkumy trhu v zemích střední a východní Evropy společnosti BA-CA.

Tržní penetrace bankovními produkty roste

Obecná míra využívání bankovních produktů v tomto regionu i nadále roste, i když jsou zde stále patrné výrazné rozdíly. Zemí s nejvyšším stupněm průniku bankovních produktů na trh je Slovinsko– obchodní vztah s bankou zde udržuje 99 % lidí starších 15 let. Na druhém konci škály je Bosna a Hercegovina s Bulharskem, kde vztahy s bankou udržuje jen 37 % populace.

„To ukazuje na významný potenciál této oblasti. Kolem 150 milionu lidí ve střední a východní Evropě ještě nemá s bankami žádné obchodní vztahy. A to znamená skvělé růstové příležitosti pro poskytovatele finančních služeb působících v regionu,“ říká Andrea Moneta, člen představenstva BA-CA odpovědný za operace ve střední a východní Evropě.

I když počet majitelů účtů v zemích tohoto regionu stabilně narůstá, je v některých zemích v porovnání s Rakouskem stále velmi nízký. V Rakousku má účet v bance 93 % populace, zatímco v Rumunsku, Bulharsku a Bosně a Hercegovině je to jen kolem 35 %. V nových zemích EU se tento údaj pohybuje mezi 48 % v Polsku a 89 % ve Slovinsku, které si v této souvislosti udržuje vedoucí. Během posledních několika let byl nejrychlejší nárůst zaznamenán v Srbsku a Černé Hoře, kde počet majitelů účtů vzrostl ze 38 % v roce 2001 na 60 % v roce 2005. Druhý nejrychlejší nárůst mělo Rumunsko, a to ze 16 % na 35 %. Stále ve větší míře využívají bankovní účty také obyvatelé nových členských zemí EU: na Slovensku vzrostl počet majitelů účtů o 11 procentních bodů (63 %), v Polsku o 9 (48 %) a v Maďarsku a ve Slovinsku o 8 (56 respektive 89 %).

Množství otevřených účtů úzce souvisí s vlastnictvím bankovních karet. Slovinsko, kde bankovní karty vlastní 86 % populace, v tomto ohledu předstihlo Rakousko (78 %); na druhou stranu, v Bosně a Hercegovině vlastní bankovní karty pouze 15 % populace. „V oblasti kreditních karet očekáváme v následujících letech výrazné inovace a nárůst,“ říká Andrea Moneta.

Ti, co si půjčují, a ti, co spoří

Osobní hotovostní půjčky v tomto regionu rostou závratným tempem. „Nabízíme skvělé, ale zároveň jednoduché produkty a využíváme moderní obchodní kanály. Jen pro příklad: v Rumunsku vděčíme našim mobilním prodejcům za 40 % nových obchodních případů měsíčně v oblasti osobních půjček. Tuto oblast hodláme v budoucnu nadále rozvíjet,“ uvádí Andrea Moneta.

Kromě klasických typů osobních půjček se jako překlenovací úvěry využívají kontokorenty, které jsou obzvlášť populární ve Slovinsku (51 % populace) a Chorvatsku (46 %). Nejvíce v regionu spoří lidé v České republice a na Slovensku– spořitelní účty zde využívá 56 % populace, zatímco například v Srbsku a Černé Hoře je to jen 9 % a v Bosně a Hercegovině 5 %. Toto rozdělení na ty, kteří si půjčují, a ty, kteří spoří, se rovněž odráží ve způsobu financování plánovaných investic. Lidé v nových členských zemích EU, a to především v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a částečně také v Maďarsku, využívají své úspory k financování dovolených a zdravotní péče. Na druhé straně – lidé v jihovýchodní Evropě, hlavně obyvatelé Srbska a Bosny a Hercegoviny, k tomu spíše využijí půjček.

Obecně platí, že dovolená a sportovní aktivity jsou na žebříčku plánovaných investic lidí ve střední a východní Evropě na nejvyšším místě, následované vzděláváním (vlastním a vzděláváním dětí), vybavením domácnosti a zdravotní péčí. Analýza regionálních rozdílů ukázala, že v Bosně a Hercegovině, Bulharsku a Rumunsku a částečně také v Srbsku a Černé Hoře lidé plánují investice do vzdělávání a zdravotní péče častěji než investice do volnočasových aktivit. Naopak ve Slovinsku a České republice lidé utrácejí více peněz za dovolené. „Když budeme vědět více o přáních a potřebách našich zákazníků, budeme jim moci nabídnout lepší produkty šité na míru právě jim. Podle mého názoru vítězí v bankovním sektoru strategie uspokojování potřeb zákazníků. Proto vynakládáme velké úsilí, abychom se přiblížili našim zákazníkům a nabídli jim co nejlepší servis,” říká Andrea Moneta. „Vývojové procesy v zemích střední a východní Evropy jsou mnohem rychlejší než na „starých“ trzích EU. Musíme je neustále pozorně sledovat a rychle reagovat na nové trendy,“ dodává.

UniCredit Group provozuje nejrozsáhlejší mezinárodní bankovní síť ve střední a východní Evropě. Přes 60 000 zaměstnanců obsluhuje kolem 17 milionů zákazníků ve více než 2 900 pobočkách. BA-CA je dceřinou společností odpovědnou za operace skupiny UniCredit v zemích střední a východní Evropy.