Trend rozšiřování nabídky obchodů o doplňkový sortiment je výsledkem konkurenčního boje a bude se prosazovat i nadále

Z červnové ankety uspořádané mezi nejvýznamnějšími obchodníky v České republice v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 vyplynulo, že většina z nich (70 %) nabízí zcela záměrně i produkty z jiného segmentu, než na který jsou primárně zaměřeni a plánuje jejich další rozšiřování. Podíl jiného sortimentu na celkových tržbách se pohybuje v rozmezí od 5 % do 20 % a má stále rostoucí tendenci. Všichni zúčastnění obchodníci navíc uvedli, že plánují i rozšiřování služeb pro zákazníky.

V anketě, která oslovila 50 nejvýznamnějších obchodů v ČR, se jejich zástupci vyjadřovali k otázce rozšiřování sortimentu a služeb ve svých prodejnách. Z výsledků šetření jednoznačně vyplývá, že obohacení sortimentu o jiný druh zboží, než na který jsou prodejci ve svých obchodech zaměřeni, je stále výraznějším trendem a zřejmou snahou o vytváření konkurenční výhody.

Například ve společnosti dm drogerie markt, která je předním prodejcem drogistického zboží v ČR, si dnes mohou zákazníci nakoupit také nejrůznější potravinové doplňky, biopotraviny, krmivo pro zvířata nebo textil. Společnost C&A Moda ČR, prodejce oděvů, zase nabízí chlazené nápoje u pokladen. Další výrazné rozšíření nabídky najdeme například v prodejnách elektrických spotřebičů Electro World.

„Našim zákazníkům chceme nabízet kompletní řešení. Proto jsme výrazně rozšířili sortiment příslušenství. Dále nabízíme značkové nádobí a porcelán. V loňském roce jsme rozšířili také nabídku odborné literatury,“ doplnila výčet nabízeného zboží Anna Rumianová, manažerka marketingu společnosti Electro World.

Z ankety dále vyplývá, že vedle koupě zboží mohou zákazníci využít také široký rozsah doplňujících finančních i nefinančních služeb. Obchodníci nabízejí například sjednání úvěrů od splátkových společností, vystavování kreditních karet, leasing zboží, věrnostní programy, odvoz zboží domů, možnost vrácení peněz u nenošeného zboží do 30 dnů, pomoc při problémech s počítačem, pojištění nad rámec záruky nebo likvidaci starého zboží.

„Zaručujeme také například správnost údajů na pokladní stvrzence – pokud cena zakoupeného výrobku uvedená na pokladní stvrzence neodpovídá ceně, která je pro stejný výrobek uvedena na regále, obdrží zákazník tento výrobek zdarma,“ řekla Martina Horká, vedoucí resortu marketing a nákup dm drogerie markt.

„Výsledky ankety ukazují, že silná konkurence mezi jednotlivými obchodníky prospívá především zákazníkům. Prodejci jsou si vědomi toho, že pokud chtějí na konkurenčním trhu uspět, musejí svým klientům nabízet vždy něco navíc a rozsah svých služeb a produktů neustále rozšiřovat,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis.

Anketa se podobně jako v minulém roce zaměřila také na zjišťování akceptace společné evropské měny v jednotlivých prodejnách. Počet obchodníků, kteří možnost platby v eurech nabízejí sice meziročně nevzrostl, nicméně odpovědi dotázaných ukazují, že většina z nich si rostoucí důležitost této alternativy uvědomuje a plánuje ji zavést v nejbližších letech.