Světový den spotřebitelských práv

Spotřebitelé na celém světě si 15. března připomenou Světový den spotřebitelských práv, který byl vyhlášen před 23 lety. Každoročně má Světový den i nějaké své hlavní téma. Tématem pro letošní Světový den spotřebitelských práv je energie - udržitelné zdroje pro všechny.

Americký prezident J. F. Kennedy vyhlásil 15. března 1962 základní teze spotřebitelských práv, čímž zahájil éru novodobé ochrany spotřebitelů. Na počest této události byl v roce 1983 právě 15. březen vyhlášen Světovým dnem práv spotřebitelů. Tématem pro letošní Světový den spotřebitelských práv je energie – udržitelné a obnovitelné zdroje pro všechny. Dle EU je udržitelnost v energetice reprezentována osvobozením dalšího ekonomického růstu od nutnosti využívání vyčerpatelných primárních energetických zdrojů a s tím spojeného nebezpečí globálního oteplování.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) pozitivně hodnotí, že se díky implementaci evropské legislativy během minulých let významně rozšířila zákonná práva také spotřebitelů v České republice. „Zkušenosti poraden SOS bohužel potvrzují, že přetrvávajícím problémem spotřebitelů v České republice je obtížná dosažitelnost práva,“ říká Ivana Picková z SOS. „Přetrvávají problémy ve vztahu mezi spotřebiteli a podnikateli, i nedostatečná informovanost. Neznalost práv na obou stranách pomyslného pultu komplikuje řešení problémů.“

Stále nemalé množství českých spotřebitelů často nezná svá práva, mnohdy bohužel netuší, že prodávající je povinen vyřídit jeho reklamaci do 30 dnů, že od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání může odstoupit do 7 dnů bez udání důvodu, od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dnů apod.

„Většina spotřebitelů v našich poradnách – a je lhostejné, zda v osobních, na internetu nebo telefonicky – má problémy s vyřízením reklamací,“ připomněla mluvčí SOS Ivana Picková. spotřebitelé v současné době velmi často dávají přednost operativnímu, byť placenému poradenství. Telefonní linku 900 08 08 08 s dotovanou sazbou 8 Kč/min využilo od srpna 2002, kdy zahájila provoz – měsíc po on-line poradně -, téměř 17 tisíc spotřebitelů. Nejčastěji se jedná o reklamace obuvi, mobilních telefonů a textilu.