Stoupá počet lidí, kteří byty kupují bez hypotéky, zjistila Trigema

Stále nižší procento zákazníků, kteří se rozhodli pro koupi bytu, jej financuje s pomocí hypotéky či úvěru stavebního spoření. Vyplývá to z vnitřní statistiky stavební a developerské společnosti Trigema za rok 2006, která se týká projektů Nová Kolonie v Praze-Stodůlkách a bytového komplexu v Roztokách u Prahy.

„Průměrná cena bytu, který jsme prodali v loňském roce, činila 3,121 milionu korun bez DPH. Ve srovnání s předchozími léty stoupl počet lidí, kteří jsou připraveni na platbu hotově, bez úvěru. Týká se to hlavně bytů nad 4 miliony korun – v této skupině využívá hypotéku jen zhruba třetina zákazníků,“ říká Martin Malínský, ředitel obchodního oddělení skupiny Trigema, Trigema REAL. „U bytů pod 4 miliony zůstávají hypotéky velmi oblíbeným instrumentem, využívaný zhruba v 70 procentech transakcí.“

Souběžně s marketingovým průzkumem zveřejnila významná domácí stavební a developerská společnost Trigema své obchodní výsledky za rok 2006. Skupina, zaměřená na development nových projektů, stavební a rekonstrukční práce i regenerace panelových domů, dosáhla tržeb 486 242 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 15 %.

Vedle strmě stoupající bonity klientů konstatují realitní makléři společnosti Trigema REAL také zvýšenou poptávku po větších a dražších bytech. Vysvětlením je pro ně spektrum kupujících. Vysoký podíl mají vysokoškolsky vzdělaní, dobře situovaní zákazníci, kteří hledají víc než standard startovního bydlení. Například v projektu bytových domů Roztoky byly běžně spojovány menší jednotky. Průměrná podlahová plocha tak v Roztokách dosáhla zhruba 75 čtverečních metrů, ve viladomech Nová Kolonie v Praze-Stodůlkách to bylo ještě o něco více – kolem 80 m2.

„Ukazuje se, že klienti nemají problém koupit bez hypotéky i byty nad pět milionů korun. Předchází tomu ale pečlivý výběr, lidé jdou najisto. V Nové Kolonii byl jako první dokonce prodán apartmán s cenou téměř 10 milionů korun,“ líčí Jitka Špinlerová, prodejce Trigema REAL. S vyššími cenami, jež jsou zákazníci ochotni zaplatit, stoupají i jejich nároky. K běžným klientským změnám patří zvětšování prostoru koupelen – minimem je plocha nad 4,5 čtverečního metru. V bytech dochází rovněž ke zvětšování šaten či komor.

Vedle developerského oddělení dosáhla v loňském roce skvělých výsledků také stavební divize skupiny Trigema. V kategorii rekonstrukcí došlo meziročně k navýšení obratu o 8 procent. V oblasti regenerací a zateplení starší, zejména panelové výstavby, Trigema oproti roku 2005 zlepšila výsledek dokonce o 257 %.

Další informace najdete na internetových stránkách www.trigema.cz.

Společnost Trigema s.r.o. vznikla v roce 1994. Od skromných začátků charakterizovaných drobnými stavebními opravami plotů a garáží se společnost rozrostla na holding sdružující stavební, developerské a realitní firmy s celkovým ročním obratem blízkým 500 miliónům Kč a se základním kapitálem přes 85 mil. Kč. V současné době postihuje vedle nových rezidenčních projektů všechny typy stavebních zakázek. V roce 2006 otevřela v Roztokách u Prahy hotel a kongresové centrum Academic (www.academic.cz).