Představitelé hlavního města Prahy, Prahy 6, Kladenska a Letiště Praha se dohodli na podpoře zaměstnanosti

Primátor hlavního města Prahy Pavel Bém, starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, primátor města Kladno Dan Jiránek, starostové obcí z Kladenska a zástupci vedení Letiště Praha, a. s., v čele s generálním ředitelem společnosti Miroslavem Dvořákem se dohodli na podpoře zaměstnanosti v regionu. V areálu letiště dosud pracuje více než 17 500 lidí, především z Prahy a Středočeského kraje. Primátoři a starostové společně s Letištěm Praha iniciovali vznik pracovní skupiny, která se bude tímto citlivým tématem zejména s ohledem na současný vývoj v oblasti letecké dopravy zabývat a do níž budou přizváni zástupci úřadů práce a největších firem působících na letišti. Skupinu povede starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a primátor města Kladna Dan Jiránek.

Letiště Praha stejně jako všechna významná mezinárodní letiště přispívá k podpoře zaměstnanosti v okolních regionech. Samotné zaměstnává více než 2 300 lidí, letecké společnosti poskytují další tisícovky pracovních míst. Na letecký provoz jsou pak navázány doplňující služby, tedy stravování, ubytování, doprava a mnoho dalších, které jsou realizovány přímo v areálu letiště.

Konkrétních opatření, která budou realizována v rámci uvedené iniciativy, je několik. Primární je vytvoření pracovní skupiny pro sledování a řešení případných problémů v oblasti letecké dopravy. „Zatím není důvod k nějaké panice. Zástupci leteckých společností, Letiště Praha i dalších společností v letecké dopravě nás ubezpečili, že se poslední události kolem dopravců SkyEurope a ČSA výrazněji na jejich hospodaření nepromítnou. Nicméně chceme se chovat zodpovědně a na problémy nečekat. Proto vzniká pracovní skupina, která bude situaci sledovat,“ vysvětluje starosta Prahy 6 a iniciátor vzniku pracovní skupiny Tomáš Chalupa.

Starosta Chalupa také potvrdil, že pracovní skupina v nejbližší době osloví ministerstva financí a dopravy. Pracovní skupina se bude zajímat o vývoj v ČSA. „Máme jen informace ze sdělovacích prostředků. A ty nejsou příliš pozitivní. Proto budeme chtít zprávu o stavu jednání a dalších krocích ve věci hospodaření ČSA, chystané privatizace a sporu mezi vedením a zástupci odborů,“ říká Chalupa.

Generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha Miroslav Dvořák v této souvislosti primátory a starosty dále požádal o úpravu vzájemné dohody, která před třemi lety eliminovala noční provoz na vedlejší dráze v době pravidelných sezónních oprav. Letiště s ohledem na vhodné meteorologické podmínky změnilo plánovanou údržbu hlavní dráhy z října na termín od 7. do 17. září. Během této doby je využívána dráha vedlejší, jejíž letové koridory vedou nad Prahou a Kladenskem. „Zrušením dalších letů bychom dopravce v této nelehké době připravili o další cestující, zejména pak o ty, kteří se chystají charterovými linkami na dovolenou,“ uvedl Miroslav Dvořák.

„Úkolem samosprávy je také zajímat se o zaměstnanost na svém území a podporovat ji. Rušení dalších letů by znamenalo další fatální ekonomickou ztrátu v dnešní krizi a mělo by to i negativní dopad na úroveň zaměstnanosti v celé Praze,“ řekl primátor Hlavního města Prahy Pavel Bém. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa k tomu dodal: „Letiště Praha je v Praze 6 druhým největším zaměstnavatelem. Radši budu řešit konkrétní stížnosti občanů, které bude během deseti dnů obtěžovat hluk letadla, nežli zhoršené sociální podmínky tisíců občanů kvůli nezaměstnanosti .“ „Zástupci Letiště Praha prosazovali 30 letů v době od půlnoci do pěti ráno. To pro nás bylo neakceptovatelné,“ sdělil primátor města Kladna Dan Jiránek a dodal: „Náš požadavek byl, aby letiště s aerolinkami dohodlo posun letů mimo noční hodiny v maximální možné míře. Výsledkem je pouze 12 letů českých dopravců v uvedených hodinách.“

Hlavní dráha 06/24 byla na pražském letišti v Ruzyni zprovozněna v roce 1963 a od té doby se na ní provoz prakticky nezastavil. Pouze dvakrát ročně prochází pravidelnou údržbou před letní a zimní sezónou. „Vzhledem ke stáří hlavní ranveje, kterou lze věkem přirovnat k naší nejfrekventovanější dálnici D1, jsou každoroční opravy stále náročnější a rozsáhlejší. I proto jsme nyní nuceni přistoupit k jejímu úplnému uzavření pro denní i noční provoz,“ uvedl vrchní ředitel Letiště Praha pro Letecký obchod, provoz a řízení majetku Jiří Pos a doplnil: „Jsme si vědomi, že to bude znamenat zatížení pro okolní obce a městské části, a budeme se snažit, abychom všechny práce maximálně urychlili.“ Tento termín byl zvolen také proto, že v daném období je statisticky nejméně mlhy, která práci ztěžuje a zpomaluje.