Stabilitu pojistného trhu podporuje i rozvážnost klientů

Z podrobných výsledků České asociace pojišťoven za první čtvrtletí letošního roku vyplývá, že český pojistný trh roste. Téměř u všech typů pojistek došlo v porovnání se stejným obdobím loňského roku k nárůstu předepsaného pojistného, zvýšil se i celkový počet pojistných smluv (+8,6 %).

Celkové předepsané pojistné za první čtvrtletí dosáhlo 36,9 miliard korun (meziroční nárůst o 4,4 %). Počet pojistných smluv dosáhl téměř 26 milionů.

Výsledky za první čtvrtletí jsou pozitivní. Roste počet smluv i objem předepsaného pojistného u všech typů pojistek, říká výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora. Hlavním tahounem je životní pojištění, ale i trh neživotních pojistek zaznamenal dobrá čísla.

V oblasti životního pojištění se objem předepsaného pojistného zvýšil o 6,6 % a počet pojistných smluv ve kmeni dosáhl téměř 9,5 milionů, což je o 14,2 % více než na konci března 2008. Běžně placené pojistky rostly podle předepsaného pojistného o 8,2 %, zatímco jednorázově placené o 2,4 %.

Došlo ale k výrazné změně uvnitř skupiny jednorázově placených pojistek. O padesát procent se zvýšilo předepsané pojistné u samostatných smluv, zatímco u pojistek spojených s běžně placenou smlouvou došlo k pětatřiceti­procentnímu poklesu. Tyto pohyby svědčí o tom, že klienti dokážou využívat flexibility produktů pojišťoven, chápou správně podstatu pojištění – tedy jako nástroj pro krytí rizik, upozorňuje Tomáš Síkora.

Předepsané pojistné neživotního pojištění stouplo meziročně o 3,1 %, počet smluv ve kmeni pak o 5,6 %. Jen minimální nárůst o 0,6 % zaznamenalo pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, u havarijního pojištění byl 2,1 %. Zde se zřejmě nejvíce projevila ekonomická krize, a to zejména kvůli menšímu zájmu firem o nákup automobilů. Dobrou zprávou je naopak více než jedenáctiprocentní růst u jiných typů podnikatelských pojištění, komentuje vývoj výkonný ředitel ČAP.

I když český pojistný trh v době recese nepříznivým vlivům zatím úspěšně odolává, je velmi ošidné předpovídat jeho další vývoj. Jako určité varování můžeme brát pokles obchodní produkce u životního pojištění o tři procenta proti loňskému roku, přestože počet nových smluv vzrostl o téměř dvacet pět procent, uzavírá Tomáš Síkora.