S&T Services: platy specialistů v oblasti informačních technologií vzrostly

PRAHA, 29. listopadu 2006 – Podle analýzy tuzemské technologické společnosti S&T Services, která je součástí nadnárodní skupiny S&T, jenž nabízí široké portfolio služeb v oblasti informačních technologií, platy v této oblasti ekonomiky rostly letos v průměru o pět procent. Některé specializované profese si však na platech přilepšily více.

„Úzce specializovaní odborníci, kterých je nedostatek – například vývojáři softwaru, systémoví inženýři a analytici – si meziročně na platech polepšili více jak o pět procent v závislosti na jejich odborné úrovni,“ řekla Olga Svobodová, ředitelka lidských zdrojů technologické společnosti S&T Services. Podobně růst platů odhadl i analytik Oldřich Neužil ze společnosti HayGroup, která se zabývá řízením lidských zdrojů: „V průměru se drží meziroční mzdový nárůst ve specializovaných IT profesích na českém trhu mezi pěti a deseti procenty.“

Podle analýzy technologické společnosti S&T Services a její dceřiné společnosti GCC Services, platy rostou nejméně hardwarovým specialistům, kterých je na trhu relativní dostatek. Toto samozřejmě neplatí u odborníků úzce zaměřených na hardware. „Naopak největší poptávka je po zkušených vývojářích softwaru, jakými jsou například specialisté technologií JAVA, nebo po systémových inženýrech se specializovanými certifikacemi Cisco či Microsoft a po konzultantech s hlubokými odbornými znalostmi,“ dodala ředitelka lidských zdrojů S&T Services Olga Svobodová.

Fluktuace odborníků mezi společnostmi působícími na IT trhu představuje pro ředitele lidských zdrojů značný problém. Úzce zaměřených odborníků bývá nedostatek zejména v okamžiku, kdy v Česku začnou zakládat pobočky velká nadnárodní technologická centra. „Zahraniční IT společnosti totiž odměňují své zaměstnance v průměru o 5 až 20 procent více než ryze české firmy. Především menší české společnosti se tak potýkají s vyšší fluktuací IT specialistů,“ řekl analytik Oldřich Neužil z personální poradenské společnosti HayGroup.

Firmy napříč IT trhem si proto udržují loajalitu zaměstnanců i prostřednictvím nadstandardních firemních benefitů. Běžné výhody, jako týden dovolené navíc, notebook, mobilní telefon a služební automobil, jsou totiž IT specialisty brané jako samozřejmost. Firemní benefity jsou pro zaměstnance navíc výhodné i z daňového pohledu, protože z částky, kterou získají formou benefitů, nemusí odvádět daň.

„Kromě běžných firemních výhod nabízíme zaměstnancům odborná školení, certifikace a zahraniční stáže, které jsou šité na míru a zohledňují individuální rozvojový plán zaměstnance. Vzdělávací programy, výuka jazyků, sport, kultura, zaměstnanecké půjčky a penzijní připojištění představují významnou finanční částku, z které zaměstnanci těží nad rámec platu,“ řekla ředitelka lidských zdrojů S&T Services Olga Svobodová.

Rozpětí výše platů je v oblasti IT velmi široké

Nedostatek odborníků řeší IT firmy různě – kromě tradičního externího výběrového řízení čím dál častěji firmy sahají do vnitřních zdrojů nebo zakládají vlastní tréninkové programy. „Mnohdy je pro nás jednodušší přijmout juniora a patřičně si ho interně vyškolit na požadovanou úroveň. Pokud je najímání těchto pracovníků plánováno v dlouhodobém horizontu, je to spolehlivější cesta k rozšíření týmu o kvalifikovaného odborníka než klasické výběrové řízení. To se hodí spíše pro uspokojení okamžité poptávky po určitém specialistovi,“ upřesnila ředitelka lidských zdrojů technologické společnosti S&T Services Olga Svobodová.

Platy IT zaměstnanců na juniorských pozicích mohou být až o 30 procent nižší než plat seniora. Juniorovi trvá zhruba 3 až 5 let, než dosáhne seniorské pozice, a to v závislosti na náročnosti dané profese. Obvyklý plat IT zaměstnance se podle S&T Services pohybuje podle jeho zaměření a kvalifikace v rozmezí 30 tisíc korun u juniorských pozic až po 80 tisíc korun měsíčně u vysoce kvalifikovaných odborníků. „Konkrétní výši platu také značně ovlivňuje úspěšnost projektů, která se v platu odráží formou bonusů. Podle zaměření pracovníků tvoří bonusová složka u IT specialistů 10 až 30 procent platu a u obchodníků to může být dokonce až polovina,“ dodala Olga Svobodová.

Dostupnost kvalitních odborníků se liší podle regionů

Dlouhodobě největší nedostatek zaznamenává podle zkušeností S&T Services Praha a Brno, kde se koncentrují velké technologické a telekomunikační korporace. „Situace je však mnohem lepší například v Plzni a Liberci, kde se nám daří úspěšně doplňovat naše týmy odborníků. Regionální vysoké školy produkují dostatek schopných absolventů, kteří nechtějí opustit region a později se z nich stávají zkušení specialisté,“ řekla Olga Svobodová.

Trendem je i migrace IT odborníků ze Slovenska. Přestože Slováci představují zhruba 10 procent uchazečů o práci v S&T Services, uspěje jich nakonec velmi málo. Nástup zaměstnanců původem ze Slovenska komplikují problémy související s relokací a stěhováním. „Mnohdy se také stává, že jsou přehnaně sebevědomí a ucházejí se o posty, na které nestačí. Každopádně ti slovenští kolegové, které jsme přijali, se velmi osvědčili. Po odborné stránce se bez problémů vyrovnají ostatním spolupracovníkům,“ uzavřela ředitelka lidských zdrojů technologické společnosti S&T Services Olga Svobodová.

Platy v IT
PROFESE POPIS PŘEVIS POPTÁVKY
(žádný, střední, vysoký)
SoftwarovĂ vĂ˝vojåøi â�� programĂĄtoøi Vývoj softwaru na zakázku a jeho úpravy. Existuje mnoho specialistů na různé platformy. Vysoký
Obchodník
Získávání nových obchodních příležitostí a jejich realizace. Musí se dobře orientovat v oboru. Vysoký
Analytik
Zjišťuje potřeby a požadavky klientů na informační systém a formuluje koncepční návrh řešení. StøednĂ až vysokĂ˝ â�� podle požadovanĂŠ odbornosti
Systémový specialista Zajišťuje systémovou podporu, realizuje instalace a revize systému. Střední až vysoký
Konzultant
Podobně jako analytik spolupracuje s klienty při změnách systému, zjišťuje jejich potřeby a dlouhodobě komunikuje se zákazníkem o průběhu projektu. Střední
Projektový manažer
Zajišuje vedenĂ projektu a koordinaci jednotlivĂ˝ch tĂ˝mĂš â�� analytikĂš, konzultantĂš a programĂĄtorĂš. Střední
Dokumentaristé
Vytvářejí nápovědu a pracovní postupy pro používání softwaru. Musí srozumitelně popsat ovládání jakéhokoli sytému pro případné nové uživatele. Střední
Školitelé Školení uživatelů systémů vyvinutých IT firmou. Školení je obvykle součástí zakázky stejně jako patřičná dokumentace. Střední
Tester Ověřuje, zda byly všechny definované požadavky naplněny, a snaží se najít případné chyby v softwaru. Střední
Operátor podpory uživatelů (help desk) Reaguje na okamžité požadavky uživatelů, ať už verbální radou, přímým zásahem (vzdálená správa) nebo zajištěním odborníka, který situaci dále řeší. Žádný
Hardwarový technik Instalace a péče o veškeré hardwarové vybavení včetně realizace rozsáhlých projektů IT infrastruktury. Žádný