Spotřebitelům škodí slabá konkurence na telekomunikačním trhu

Spotřebitelé jsou dlouhodobě nespokojeni se situací na českém telekomunikačním trhu. Ukazuje to i 15 980 podpisů na petici alternativního operátora TELE2 „Boj proti monopolu Českého Telecomu“, předané včera zástupcům Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) se dlouhodobě snaží ukazovat na cesty, které by mohly vést k růstu konkurence na českém telekomunikačním trhu.

Podpisové archy s celkem 15 980 podpisy pod Peticí proti monopolu Českého Telecomu předali ve středu 21.7. organizátoři petice, kterými byli zástupci alternativního operátora TELE2, do rukou Mgr. Nájemníka, místopředsedy Petičního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Spotřebitelé svým podpisem pod petici vyjádřili nesouhlas s provázáním měsíčního paušálu a kreditu či volných minut. Ještě před uzavřením petiční akce navštívili představitelé společnosti TELE2 sídlo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) a zástupcům organizace spotřebitelů podrobně vysvětlili důvody, které je ke sbírání podpisů od konečných konzumentů vedou.

Naše Sdružení obrany spotřebitelů České republiky velmi dobře rozumí rozhořčení spotřebitelů podepsaných pod peticí. Opakovaně využíváme všech nám dostupných příležitostí a upozorňujeme, že konkurenční prostředí na českém telekomunikačním trhu je stále velmi slabé a potýká se s četnými problémy, sdělil František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodává: Podle nám dostupných informací Český Telecom dává alternativním operátorům pouze omezený prostor k vytvoření opravdového konkurenčního prostředí, přinášejícího zřetelné výhody pro zákazníka. Vnímáme zde jednoznačný úkol Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Českého telekomunikačního úřadu rychle podpořit liberalizaci trhu, schopnou naplnit očekávání spotřebitelů.

Za zralé k řešení považuje SOS zejména dva hlavní náměty:

  • Spotřebitelé v rámci svého měsíčního paušálu u Českého Telecomu získávají i kredit pro volání zdarma (výjimkou jsou programy Home Zero a Telefon Universal, které si však pro jejich nevýhodnost, resp. cenu, objedná jen málokdo). Spotřebitelé tak musí užívat volání s Českým Telecomem, nebo ho nechat propadnout. Řešením by mohlo být odbourání těchto balíčků dvou různých služeb, nebo umožnění alternativním operátorům, aby peníze ze měsíční paušál vybírali oni a mohli si tak vytvářet konkurenční balíčky sami. Částečně napomoci k řešení stávající nepříznivé situace by mohly i služby (např. infolinka), na kterých by se spotřebitel měl možnost dozvědět, zda již vyčerpal volné minuty či kredit.
  • Chtějí-li se spotřebitelé chovat ekonomicky a využívat služeb alternativních operátorů podle výhodnosti jednotlivých typů spojení, přijde jim na konci měsíce hned několik faktur. Finanční a časové náklady na jejich úhrady tak eliminují úsporu. Řešením by mohla být společná fakturace operátorů, jejíž výhody už mají možnost využívat například spotřebitelé v Německu.