Spotřebitelům se nelíbí kvalita bot

Celkem osmdesát procent účastníků ankety na internetovém serveru Sdružení obrany spotřebitelů ČR Svět spotřebitelů je nespokojeno s kvalitu obuvi, prodávané v České republice. Považují ji za kolísavou (42 %) či dokonce za špatnou (38 %). Spotřebitelé zřejmě vycházejí z vlastních zkušeností, které hovoří o tom, že obuv patří k rizikovým nákupům.

Poznatky z poraden Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) dokládají, že kvalita u nás prodávaných bot opravdu není dobrá, a netýká se to jen obuvi kupované na tržištích. Naopak na poradny SOS se často obracejí spotřebitelé, kteří zakoupili obuv ve značkových prodejnách a po několika týdnech zjistili, že její kvalita je velmi špatná a navíc, prodejna postrádá jakoukoli vstřícnost při vyřizování reklamace.

Mnozí prodávající při reklamaci zboží tvrdí spotřebitelům, že vada je způsobena běžným opotřebením, takže se na ni záruka nevztahuje.

V takové situaci doporučujeme spotřebitelům dohodnout s prodávajícím, že bude akceptovat nezávislý odborný posudek, a obrátit se na příslušnou zkušebnu, případně na soudního znalce v oboru obuvi, říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodává: Podle zkušeností z poraden SOS v této fázi vyjednávání mnozí prodávající svým zákazníkům vyhoví, protože si uvědomí, že spotřebitel ví, jakým způsobem se bránit, a že je odhodlán svého práva využít

Pokud prodávající není ochoten akceptovat ani posudek soudního znalce, nezbývá spotřebiteli nic jiného, než obrátit se k soudu. Je-li požadavek spotřebitele odůvodněný, bývá pro něho soudní řešení sporu úspěšné, o čemž svědčí i rozsudky, které má SOS k dispozici.

Český trh je v posledních letech otevřený i velmi nekvalitní obuvi a vzhledem k tomu, že technické normy jsou pouze doporučené, spotřebitelé nemají záruku, že za své peníze dostávají kvalitní zboží. U dětské obuvi se mohou alespoň řídit určitými symboly, nicméně obuv pro dospělé je pro běžného spotřebitele téměř «nečitelná», což je problém, připomněla Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR. I proto by spotřebitelé měli velmi pečlivě vybírat a dávat minimálně přednost kamenným obchodům před nákupy na tržištích.