Sportovní události mohou fungovat jako katalyzátory pro investice a stát se tak zdrojem nemalého zisku

Společnost MasterCard Europe provedla průzkum týkající se ekonomického zisku zemí pořádajících Světový pohár FIFA. Kromě ekonomického zisku sleduje průzkum také společensko – ekonomický prospěch spojený se šampionátem či rostoucí roli žen ve fotbale.

Praha, 3. července 2006 – Společnost MasterCard Europe, ve spolupráci s nezávislým výzkumným centrem KRC Research, provedla průzkum týkající se ekonomického zisku zemí pořádajících Světový pohár FIFA. Průzkum si také všímal rostoucí role žen ve fotbale na pozici hráček i divaček. Průzkum probíhal v dubnu roku 2006 a sestával z obsáhlých rozhovorů s dvanácti ekonomickými experty v oblasti sportu a šesti sociology sportu v Anglii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku a Chorvatsku.

Zisky z pořádání Světového poháru FIFA

Výsledky průzkumu ukázaly, že pořádání mezinárodní sportovní události, jakou je Světový pohár FIFA nebo Olympijské hry, může hostitelské zemi přinést podstatný ekonomický prospěch. Tyto sportovní události mohou fungovat jako katalyzátory pro investice a být tak zdrojem nemalého zisku. Mohou také pomoci v propagaci image hostitelské země, a tím zvýšit tržbu ze zahraniční turistiky a investic.

Tento poznatek posiluje význam situace, které čelí organizátoři Olympijských her v Londýně v roce 2012. Pokud bude událost manažersky dobře vedena, přinese klíčový ekonomický prospěch, jako například přestavbu Stratfordu, a stejně tak značný společenský prospěch. Někteří z dotazovaných ekonomických expertů uvedli Barcelonu jako výborný příklad města, které mělo zisk z hostování jedné z hlavních sportovních událostí, Olympijských her v roce 1992. Dva ekonomičtí odborníci zdůraznili, že klíčem k úspěchu byla skutečnost, že pořadatelé počítali s jistou mírou investic do přípravy a uskutečnění této úspěšné sportovní události.

Co se týče Světového poháru FIFA v roce 2002 v Japonsku a Jižní Koreji, mnoho z dotazovaných ekonomických odborníků prohlásilo, že tyto země prodělaly při pořádání turnaje kvůli tomu, že nepřilákaly dostatečnou tržbu z turismu, která by vyrovnala podstoupené finanční investice.

Pro nadcházející Světový pohár FIFA učinili ekonomičtí odborníci různé odhady ohledně míry pravděpodobného dopadu pořádání turnaje na německou ekonomiku. Předpokládá se, že očekávané oživení turistického průmyslu bude mít pravděpodobně největší dopad na zemi během turnaje. Nicméně zatímco někteří ekonomičtí odborníci předpovídali, že dodatečná tržba bude více než jedna miliarda euro, menší část z nich předpovídala, že to budou desítky milionů euro.

Společensko-ekonomický prospěch z výhry Světového poháru FIFA

Dotazovaní ekonomičtí odborníci se vyjádřili, že prospěch z výhry Světového poháru FIFA bude spíše společenského než ekonomického rázu. Jako příklad uvedli Francii a Brazílii a prohlásili, že výhra těchto zemí na Světovém poháru FIFA v letech 1998 a 2002 vytvořila optimistickou atmosféru, která v daných státech podpořila pocit společenské jednoty a smysl pro společenství.

Tato optimistická atmosféra přinesla ekonomické zisky ve formě krátkodobě zvýšené produktivity či spotřebitelské důvěry. Jeden z dotazovaných ekonomických odborníků předpokládal, že ekonomický zisk Anglie, pokud vyhraje Světový pohár FIFA 2006, bude až 50 miliard dolarů, zatímco jiný odborník prohlásil, že to britské ekonomice spíš uškodí, protože lidé budou radši sledovat fotbal než pracovat.

Většina dotazovaných odborníků si myslí, že vítězná země by mohla mít dlouhodobý prospěch ze zvýšeného mezinárodního uznání, což by vedlo k většímu nákupu produktů vyrobených vítěznou zemí. Polovina skupiny odborníků se také domnívá, že vítězná země bude mít užitek ze zvýšené spotřebitelské důvěry, turismu a zahraničních investic.

Úspěch na turnaji je nicméně v tomto případě vším. Ekonomičtí odborníci prohlásili, že žádná země nebude mít z turnaje ekonomický užitek, pokud její národní tým bude vyřazen buď v základní skupině nebo ve čtvrtfinále turnaje. Někteří ekonomičtí odborníci se zmínili, že negativní výsledek uškodí především médiím a nepřímo i jejich tržbám, protože přijdou o peníze za vysílací práva a inzerci.

Rostoucí účast žen ve fotbale

V otázce role žen ve fotbale se dotazovaní sociální a ekonomičtí odborníci shodli na tom, že počet žen zajímajících se o fotbal za posledních deset let vzrostl.

Sociologičtí odborníci vyjádřili názor, že tento trend lze vysvětlit změnami ve společenských poměrech. Fotbal je nyní moderní a zasahuje všechny společenské skupiny. Už není považován za dělnický sport, kterému dominují muži. Má spíše atmosféru karnevalu nebo divadla, a tím nachází ohlas u širších společensko-ekonomických skupin.

Mezi odborníky panovala všeobecná shoda ohledně skutečnosti, že díky zvýšené účasti žen ve fotbale vzrostla návštěvnost zápasů, reklamní prodej, marketing a reklamní příležitosti. Asi polovina dotazovaných odborníků však odhaduje, že ženy stojí stále jen za 5 až 15 procenty z celkové částky každoročních výdajů ve fotbale.