Spořící účty bez výpovědní lhůty jsou stále oblíbenější

Turbulentní finanční trhy a prudký růst úrokové míry způsobuje, že němečtí drobní soukromí investoři hledají bezpečné, ziskové a méně závazné možnosti investování. Výsledkem je, že během posledního roku si drobní investoři rychle oblíbili spořící účty bez výpovědní lhůty, tzv. „call money accounts“. Kromě toho mezi preferované bankovní produkty i nadále patří vkladní knížky, spořící dluhopisy a investiční fondy. Výše uvedené jsou nejnovější výsledky výzkumu, který uskutečnila společnost GfK Marktforschung a její Financial Market Panel.

Výzkumné šetření identifikuje investiční strategie i skutečné chování v oblasti spoření u zhruba 20 tisíc soukromých domácností v Německu. Výsledky šetření ukazují, že téměř 10 % šetřených domácností si hodlá v průběhu roku 2008 otevřít spořící účet bez výpovědní lhůty, což představuje zvýšení o 50 % ve srovnání s výsledkem studie uskutečněné ve stejném období předchozího roku. Markus Schmidt z GfK Marktforschung dodává: „Atraktivní úroková míra, kterou tato forma investování nabízí, je jedním z hlavních důvodů, proč celá řada spořících občanů považuje spořící účty bez výpovědní lhůty za alternativu již zavedených vkladních knížek. Okamžitá dostupnost finančních prostředků a malé riziko spojované s těmito účty představuje další výhodu pohotových peněz, tzv. „call money“, a to přesto, že ještě před 10 lety jen velmi málo běžných spotřebitelů vědělo o existenci tohoto finančního nástroje.“

Díky rostoucí poptávce se spořící účty bez výpovědní lhůty přibližují v oblibě tradičním spořícím produktům jako jsou vkladní knížky a spořící dluhopisy, do kterých zvažuje investovat v roce 2008 podobný podíl soukromých domácností (zhruba 10 %). Popularita investičních fondů, třetího neoblíbenějšího bankovního produktu, zatím poněkud poklesla – pouze 6 % domácností hodlá investovat do těchto fondů. A jak vlastně vypadá investiční chování drobných soukromých investorů v Německu v současné době? Analýza GfK Financial Market panelu ukazuje, že domácnosti svůj úmysl otevřít si spořící účet bez výpovědní lhůty, tzv. „call money account“, také realizují v praxi, ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2007 se počet otevřených spořících účtů bez výpovědní lhůty v roce 2008 zvýšil o 4 %. Počet domácností, které mají spořící účet bez výpovědní lhůty se zvýšil z 32,5 % v roce 2006 na 35,8 % v roce 2007.

Banky nabízející přímé bankovnictví, tzv. Direct banky, zaznamenávají vysoký nárůst klientů

Úspěšnými hráči na trhu pohotových peněz tzv. „call money“ jsou především banky s přímým bankovnictvím, které díky atraktivní nabídce online mají lepší pozici než klasické kamenné banky. V tomto ohledu získaly banky comdirect (dceřiná společnost Commerzbank) a Norisbank (dceřiná společnost Deutsche Bank Group) velký počet nových klientů. Také bance Postbank se podařilo zvýšit své zastoupení v domácnostech a získat více klientů.

Na rostoucím trhu s pohotovými penězi (tzv. call money market) se družstevním bankovním institucím jako je Volksbank, Raiffeisenbank a Sparda-Bank (komerční a zemědělská úvěrová družstva a úvěrové svazy) daří zachovat si svůj podíl na trhu. Naproti tomu spořitelny opět utrpěly mírné ztráty. Pokud jde o velké banky, tak Deutsche Bank, Commerzbank a HypoVereinsbank si také udržely svou pozici na trhu s pohotovými penězi stejně jako Citibank a ING-DiBa.

Dobře informované cílové skupiny preferují pohotové peníze – tzv. “call money“ Noví držitelé spořících účtů bez výpovědní lhůty jsou především občané spadající do středních nebo vyšších příjmových skupin s nepoměrně vysokým počtem mladších a starších bezdětných rodin, ačkoliv také jednočlenné domácnosti ve věku nad 60 let evidentně mají výrazný zájem o krátkodobé finanční investování.

„Klienti, kteří si stále častěji vybírají krátkodobé investice, nemají jen vyšší disponibilní příjem, ale také se lépe vyznají ve světě finančního a peněžního investování, “ upřesňuje Markus Schmidt. Tito lidé řadí sami sebe do segmentu populace, který rozumí a obecně je lépe obeznámený s možnostmi soukromého penzijního spoření, penzijního připojištění a zajištění na důchod, a dále se v rostoucí míře zajímají o nástroje finančního investování a pracují s nimi za účelem získat osobní prospěch. Díky tomu tito "vysoce zainteresovaní klienti” také dobře znají více či méně rizikové produkty finančního investování. Řada domácností, které získávají informace na internetu, a dále ti, kdo uzavírají smlouvy a dohody online, si nyní otevírá spořící účty bez výpovědní lhůty. Z tohoto důvodu je právě tato cílová skupina v centru budoucího zájmu četných bank v souvislosti s uváděním dalších investičních produktů na trh. Tito vysoce zainteresovaní klienti jsou zároveň velmi nároční a vybíraví, a tak vždy aktivně hledají nové, atraktivnější produkty finančního investování nabízené ze strany různých bank.

GfK Financial Market Panel

GfK Financial Market Panel monitoruje finanční aktivity dvaceti tisíc domácností v Německu, a to na čtvrtletní bázi. Společnost GfK Marktforschung zaznamenává všechny kontakty, nově otevřené i zrušené účty v oblasti pojištění, bankovních služeb a stavebních spořitelen. Shromážděné údaje se potom interpretují a analyzují pro různé tržní segmenty, poskytovatele finančních služeb a skupiny klientů.

GfK Group

GfK Group je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Obrat skupiny dosáhl v roce 2007 1.162 mil. Euro. Skupina GfK svými 115 společnostmi pokrývá více než 100 zemí. Z celkového počtu 9 297 zaměstnanců (ke 31. 5. 2008) pracuje 81 % mimo Německo. Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.com.